...

سلام ، آمدم تا باشم

سلام ، آمدم تا باشم

طبقه بندی موضوعی

مرتضی پاشایی( فرهنگ 12)

چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۰۳:۲۶ ب.ظ


برای بارگذاری مطلب دیگری آماده کرده بودم هم مذهبی هم سفرنامه، ولی موضوعی پیش آمد که فکر مرا خیلی مشغول خود کرده گفتم با شما هم در میان بگذارم. کمی که نه ، خیلی زیاد به مطالب فرهنگ و مخصوصا قسمتهایی که در مورد قهرمان نوشتم مرتبط است. الان نمی شود نظر دقیقی داد ولی خبرش به نظر من خیلی مهم و قابل تامل است.

 

+++

چند روز پیش خواننده ای مرحوم شد بنام مرتضی پاشایی، من تا فوتش فکر می کردم آهنگ هایی را که از او شنیده بودم برای محسن یگانه است. یکی اینکه من زیاد در نخ این خوانندگان نیستم و دیگری هم این که مرحوم، آنقدر شناخته شده در موسیقی رسمی که هرازگاهی پیگیرش هستم نبوده.

صورت مسئله :

چند بعد دارد  و در هر بعد  که بیشتر می نگری به مردم می رسی تا به شخص مرتضی پاشایی.

1-     او متولد 1363 ، یعنی تازه سنش از 30 گذشته، بیشتر خواننده زیرزمینی بوده تا رسمی، مشهور  به حسن خلق و منش خاصی هم نبوده ، زندگی اش هم کمتر رنگ مذهب و یا سیاست داشته، مثل همه این قماش،  گردش و نشست و برخاستش برای خوانندگی بوده و کنسرت. مریض که شد از چهره هم افتاد. این اطلاعات اولیه و ظاهری از این شخص است .  بعد از ادعاهایی که شده بود خانواده اش هم در چند تا مصاحبه اعلام کردند که او مجرد بوده و همسری برای خودش اختیار نکرده .

2-    آمدن مردم هم محصول ماهواره نبوده چون از این دعوتها از طرف برنامه های ماهواره ای کم نبوده که مردم هیچ حساب نکردند. کلا مردم اعتمادشان را به رسانه تصویری از دست داده اند . یعنی زیاد وقتشان را برای هدف گذاری تلویزیون یا ماهواره  نمی گذارند . این رفتار را هم به زبان و هم به کردار بسیار بروز داده اند. اگر نخواهیم برایش پرونده ای بسازیم  راستش این که شعار و اعتراض اجتماعی و سیاسی هم در هیچ یک از برنامه هایش از جانب مردم سر داده نشد. مردم خوش بودند با ترانه های خوانده شده آن مرحوم . گریه می کردند، آواز می خواندند، با گوشی هایشان فیلم می گرفتند ، همین. (البته می توان برای رهایی از تحلیل و تفکر ، منتسب کنیم به آن ور آب و چند تا لعن و نفرین و موضوع را ختم به خیرش کنیم)  

3-    خیلی ها خواستند به شخصیتش و برنامه اش رنگ و بوی مذهبی با ته مایه ملی  بدهند ولی اصلا جو حاکم نمی طلبید.

4-     نباید با تحلیل ساده از این جریان گذشت .  اندیشمند اجتماعی هیچ گاه از کنار چنین رخدادهایی به آسانی نباید بگذرد وگرنه اجتماعی نیست .

5-    مهم در این جریان شخص مرتضی پاشایی نیست، خود مرحوم هم باورش نمی شد که در مرگش این همه آدم جمع شوند  و شهر شلوغ شود. مردم همانند یک قهرمان با مرتضی پاشایی وداع کردند با این که کسی او را قهرمان نمی پنداشت. خیابانهای پایتخت را ترافیک فرا گرفت مترو کیپ جمعیت شد،  چون تشییع مرتضی پاشایی بود.

6-      در این چند وقت گذشته مرحومینی داشته ایم که شهرت و سابقه حتی  فرزندانشان ، از پاشایی بیشتر بود ولی رفتن شان شبیه او در بین مردم  صدا نکرد . مردم وداع قهرمانانه با آنها نداشتند. مراسمات شان رسمی بوده تا مردمی.  

7-    این مردم به هر شکلی و از هر طبقه ای چون از جامعه ما هستند و آمدنشان خیلی صدا کرد حتما در بررسی های جامعه شناسانه و فرهنگی باید مد نظر قرار گرفته و در موطن و موضع خودش بررسی شوند . این آمد چه چیزی را نشان می دهد؟

8-    قهرمانها یا ملی  اند یا مذهبی، سیاسی یا هنری ،روشنفکری یا انقلابی، اجتماعی یا ورزشی .از جنس پاشایی مثلا مرحوم تختی بود که سالها هم قهرمان ورزشی بود و هم منش و مرام مورد پسند مردم داشت. با این که حکومت وقت نیز زیاد موافق تشییع با شکوه برای تختی نبود ولی  اتفاق افتاد. مرحوم بسطامی خواننده  این مملکت بود که زیر آوار بم فوت کرد سابقه بسیار زیادی در خوانندگی و هنر داشت ولی چنین خبری برای او اتفاق نیافتاد . فردین هم که مرد مردم خیلی آمدند او هم قهرمان ورزشی بود و هم اسطوره  طبقه ای از جوانان زمان خودش. آرتیست شان بود زیاد دیده شده بود خوش تیپ هم بود دوستش هم داشتند . مرحوم ذاکر هم با این که هیچ تبلیغ رسانه ای از فوتش نشد ولی مانند یک قهرمان مردم با او وداع کردند . او قهرمان بودنش از جنس شعارهای مذهبی بود .

9-  مرتضی پاشایی را در کدام طبقه قهرمانها باید گذاشت؟ او در محاسبات ظاهری  قهرمان نبود ولی در بین طبقه ای از مردم چرا. تحلیل این رفتار مردم چه کدی را به حکومت، به اندیشمند، به عالم دینی، به مدیر سیاسی می دهد؟

شاید توانسته باشم کمی مسئله را روشن کرده باشم . این قهرمان محصول چیست؟

اگر بخواهیم او را قهرمان بدانیم که قهرمان هست چه بخواهیم و چه نخواهیم او قهرمان طبقه ای از اجتماع است که در معادلات اجتماعی تا کنون حساب نمی شدند ولی دارند کم کم زیاد می شوند مردمی که دوست دارند از جنس خواسته ها و ملاک های خودشان قهرمان داشته باشند.

شعارگرایی و سطحی نگری مذهبی ، قهرمانان ورزشی کاسب و پول پرست، از رونق افتادن تفکر و  روشنفکری  و جریان های سیاسی و بزرگانش، نگاه امنیتی و آمرانه،  همه دست به دست هم دادند که لایه ای از اجتماع شکل گیرد که کلا متفاوت با آنچه که در پوسته شهر اتفاق می افتد باشند. و در جریان فرهنگی باعث خروج قطار قهرمان پروری از ریل مهندسی فرهنگی دولت گردیده است. قهرمان موجود تولید جریانات رسمی و قانونی کشور نیست . یادمان باشد مردم بدون قهرمان نمی توانند زندگی کنند قهرمانانشان شبیه و از جنس خودشان است. مردمی با رفتارها و ارتباطات زیرزمینی و یواشکی ، قهرمانشان هم کمی سوسول و زیرزمینی با ترانه های دونفره است. نه این که مردم فقط گوش کنند خوانده هایش را ، مردم دوستش داشتند چون گفته اش از جنس خودشان و زندگی شان است و حرف دل آنها را می زند . حرفهایی که بوی تشرع ندارد ، رنگ حماسه هم ندارد، در متن ترانه هایش هم جز ارتباط  احساسی اتفاق خاص دیگری نمی افتد ولی طرفدار زیادی دارد ...

توجه! طبقه ای مردمی در جامعه مذهبی، سیاسی ما شکل گرفته که از جنس سیاست و مذهب نیست و درمرگ مرتضی پاشایی اعلام موجودیت رسمی کرد. این طبقه بعدها دارای خواسته های قانونی، اجتماعی و سیاسی خواهند شد. این را نگفتم که آنان را سرکوب کنند گفتم که بدانیم محصول بی‌فکری در مدیریت و مهندسی فرهنگی و تولید قهرمان ، مردم را بی خیال قهرمان نمی کند. این جریان یکی از خروجی های بی برنامه گی های فرهنگی متولیان حکومتی، دولتی، مذهبی و سیاسی است .

یکی این که زمینی که باران دارد خاک خوبی هم دارد اگر دیم نکاری به معنای اتمام رویش زمین نیست...

 ودیگر آن که هیچ جامعه ای نمی میرد بلکه مانند آب روانی از دل سنگ هم که شده مسیر خودش را پیدا می کند. اندیشمندان تنها می توانند مسیر بهتری را برای جاری شدن رود بیابند و از خرابی  سیل جلوگیری کنند البته اگر کار به دست اندیشمندان بیفتد...

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۸
علی اکبر قلیچ خانی

فرهنگ12

نظرات  (۱۰)

۲۴ بهمن ۹۳ ، ۱۱:۱۷ امیرحسین حاجی زاده
بعد از مطالعه فرهنگ های قبلی تون، این پست تون یک موضوع کارگاهی عالی بود!

پاسخ:
یاعلی
باسلام  واقعا متن شما هوشمندانه بود ممنون از شما
پاسخ:

با سلام ممنون

یا علی

بله باید با دقت نگریست و تحلیل کرد

اینکه مرتضی پاشایی که بوده اصلاً مهم نیست 
اما اینکه محبوبیت چندانی نداشته مهم است

دولت جدید که آمد دایعه ی بالندگی به فرهنگ و مدرنیته داشت، اما از طرفی در این ادعا موفقیت خاصی در مسائل فرهنگی و اجتماعی نداشت، البته ورود مجدد عده ای معلوم الحال به سینما و تلویزیون با ورود دولت جدید و همچنین راه اندازی شبکه هایی برای مثلاً نشاط و شادی و همچنین برنامه هایی با مایه ی مثلاً طنز از این اقدامات بود تا حد زیادی هم موفق بود اما رضایت قشر کثیری از جامعه اعم از جوان و پیر را به همراه نداشت، و یا بهتر است بگوییم این افراد و برنامه ها یا نتوانستند رسالت خود را به اتمام برسانند یا اینکه هنوز وقتش نشده.

با این رکود فرهنگی و اجتماعی تنها راه قلیان و خروش جامعه ای که 35 تا 40 میلیون جوان دارد استفاده از ابزاریست که باردرمان جناب میر حسین (جنة مکان!) بیش از قبل باب کرد، در واقع بنیان گذار نهضت آزادی و مدرنیته ایشان بود حال آنکه قبلتر هم صحبتهای بسیاری در این زمینه شده بود و جای صلوات کف میزدند!!!

"استفاده از قشر جوان، استفاده از عواطف و احساس این قشر، استفاده از موسیقی"

رویکرد ها:
1- هنرمند و هنر دوست سالهاست مظلوم واقع شده (عده ای ممنوع التصویرند و عده ای ...)
2- همسو شدن با وزنه وزین جامعه (قشر جوان) و جلب اعتماد آنها 
3- استفاده از عدم آگاهی جامعه از فرهنگ موسیقی و فرهنگ غنا

مطلب باید کوتاه و مختصر ارائه شود، حتی بهتر است با کلید واژه، بیش از این ادامه نمیدهم.

مرگ جناب پاشایی دست آویزی برای تحقق سیاستهای دولت جدید به جهت اخذ رای برای دوره بعدی!!!





پاسخ:
سلام، خیلی جناحی شده بعضی قسمت های نظرتون. بنده این جامعه را دارای برنامه بلند مدت فرهنگی که هر دولتی خودش را تابع و پیش برنده آن ببیند نمی بینم. سیاست گذاری ضعیف باعث سلیقه گی شدن تصمیم سیاستمداران است... نهادهای متولی کم نیستند ...

سلام مطلب خوبی بود ولی شما چند سال زود تر آن را نوشتید چون ما عادت کرده ایم به این که مسایل اجتماعی فرهنگیمان را وقتی خیلی دیر شد تحلیل کنیم ما حتی مسایل امنیت ملی مان را هم خیلی بعد تحلیل می کنیم مثل دعواهای بس از انتخابات سال 88 که تازه بعد از کلی خون که ریخته شد انسان که مجروح شد مملکتی که به هم ریخت خوب یادم هست یکی از همین مسؤلین رده بالای مملتی در تلوزیون اعلام کرد که ما میدیدیم قبل از انتخابات افراد مشکوکی وارد کشور میشوند الان فهمیدیم که آن ها برای نا امنی در مملکت وارد شده اند از این دست خزعبلات

حلا کاری به گذشته ندارم منظورم به این بود که ما عادت کرده ایم همه چیز را بعد تحلیل کنیم این واقعیت که بخش بزرگی از جامعه این گونه است و رفتار منشش با ما فرق دارد و ما برای او هیچ برنامه ای نداریم تا او خطر ساز شود تازه آن موقع هم هیچ برنامه ای جز سرکوب و مایه گذاشتن از این بچه بسیجی ها که معمولا فکر نمیکنند که برای چه و چرا باید کاری کنند و به قول خودشان همه ی این کارهاشان ناشی از ولایت بذیرشان هست را ردیف میکنیم که بروید و این قماش نامسلمان اغتشاش طلب را جمع کنید را نداریم 

آقای قلیچ خانی شما مطالبتان را خیلی زود نوشته اید شاید اگر ده سال بعد این مطالب را بنویسید بشئد روی شما به عنوان تحلیل گر اجتماعی حساب باز کرد.

پاسخ:

سلام ،

چه عرض کنم.... من به اندازه خودم و توان ناقابلم سعی دارم به اسم کسانی که فقط برای آدرس نویسی یادشان می کنم و فراموش کرده ام که عزیزان خانواده هایشان بودند و رفتند تا دینی و مذهب حقه ای برای مردمانشان بماند و هم مسلکانشان قدم به سعادت بردارند ادای دین کنم. باکی هم جز از حق ندارم . خدا همه مان را در رسیدن و استقامت در  صراط حقه اش رهنمون و یاری رساند..

والعاقبه للمتقین

۰۲ آذر ۹۳ ، ۲۲:۲۷ یادواره شهدا

شب خاطره بسیج !!
منتظریم
پاسخ:
چشم، در خدمتیم ان شاء الله
۰۱ آذر ۹۳ ، ۲۰:۲۸ امید زکی زاده
فردا کنسرت رایگان و برای عموم آزاد مختلط بگذارید
با خوانندگی امید زکی زادده
ببینید چه خبر می شود
پاسخ:
هیچ چی نمی شود چهار تا دانش آموزی از مسجد می آورند که آبروریزی نشود. این قدرها هم که ساده انگاشته ای ساده نیست
۰۱ آذر ۹۳ ، ۲۰:۱۸ امید زکی زاده
تازه شنیده ام به صفحه رونالدو هم در فیسبوک حمله کرده اند که چرا مرگ پاشایی را تسلیت نگفته ای؟!!!
یه همچین قهرمان پرست هایی هستیم ما!

نمی دانم راستش
هم با نظرتان موافقم و هم مخالف
پاشایی برای اینها قهرمان نبود(دیگه محسن چاوشی و یگانه و رضا صادقی دیگه میشن پیغمبر)-بهانه بود برای جمع شدن این دو نفره ها
الان هم که ابزارهای ارتبط جمعی الا ما شا الله زیاد است

اینکه خلا قهرمان سازی داریم را شدید موافقم
هر چیزی که می شد به سیاست بچسبد را تا به حال چسبانده اند
مانده همین دو نفره ها که دو نفری بیشتر می چسبد...
پاسخ:
جبهه گیری نباید کرد ، باید با دقت نگریست و دقیق تر تحلیل کرد تا راه حل منکشف شود. شاید رئیس جمهور بعدی کسی باشد که اینها به او تمایل داشته باشند. منظورم این است که تحلیلشان خیلی مهم و استراتژیک است.
سلام 
اولا خدا بیامرزدش ! ما که اصلا نمی شناختیمش . 
دوما رفتنش باعث زحمت خیلی ها شد ، ترافیک ، مترو ، دیر رسیدن و . . . حتی من و شما . . . 
سوما رسانه عشقی خصوصی
(نظیر شبکه های اجتماعی فیس بوک و . . . و موبایلی وایبر و واتس آپ و . . .) که در ظاهر هیچ  عقل سلیمی آنرا اداره نمی کند و بر اساس شهوت ، غضب ، جو و احساس باری به هرجهت می رود . حالا ایندفعه به سمت آواره خوانی که در زمان حیاتش اینهمه آدم یکجا ندیده بود ، رفته .
 گاهی مثل طوفانی به سمت مسی فوتبالیست آرژانتینی می رود . حالا کل مملکت باید ماله بردارد و ماله کشی کند که ما آخر فرهنگیم و فرهنگ ما تنه به فرهنگ حضرت آدم می زنه و . . .  !!!!
 از شدت بیکاری ، نصف عمرمون رو چسبیدیم به لاین و تانگو و . . . که خلاصه اش وقت تلف کنی است . اگه نگیم هزارتا مشکلات اخلاقی و فساد و فحشا و . . . 
مگه اینکه رنگش رو بتونیم عوض کنیم . چطوری . . . بماند .

  همین که دور هم خوش میگذره بسته !!!
پاسخ:

سلام

رسانه های جمعی و اطلاع رسانی ذاتا چیز بدی نیست ...

سلام 
عالی بود ولی در نظر داشته باشید که ما هم مقصریم و کوتاهی کردیم 

پاسخ:

سلام

موضوع غفلت ماست که زیاد نمی خواهیم دقیق و عالمانه به دنیای اطرافمون نگاه کنیم

۲۹ آبان ۹۳ ، ۰۸:۰۶ علی اصغررامندی صدیق
سلام برادر
خداقوت
پاسخ:

سلام برادر

یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی