...

سلام ، آمدم تا باشم

سلام ، آمدم تا باشم

طبقه بندی موضوعی

دور دور فکر من

چهارشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۰۷ ق.ظ

فکر می کنم یک موقع ها بعضی از اتفاق‌ها بدجوری به هم ربط دارند ...

+++

زمان پخش سریال درحاشیه از تلویزیون کلی انتقاد و حرف و حدیث اقشار پردر آمد جامعه – همان پزشکان که درآمدشان  چند برابر بیشتر از سرانه درآمد پزشکان اروپاست- در آمد که چرا ما را سوژه کرده اند؟

خدا مرا از نعمت درد محروم نکرده  و هر از چندگاهی درگیر بیمارستان های اغلب دولتی ام،  اتفاقات این سریال  برای من طنز نبود،  بیشتر شبیه یاد آوری خاطرات بود انگار با اصل واقع کاری نیست  ولی چون قشر پردر آمد جامعه لب به انتقاد گشودند طوری سر و ته سریال را جمع و جور کردند و موضوع را فیصله بخشیدند . ناراحتی این قشر مهم،  که به جای داشتن دغدغه سلامت جامعه تا اطلاع ثانوی به فکر دلالی و کسب درآمد بیشتر از هر عضو و جراحی  و زیبایی و ... از مردم اند  رفع شود تا اهل رسانه و صدا و سیمایی که قسمتی از وظایفش دفاع از حقوق شهروندی است و رسالت اسلامی اش این است که  نگاهی به ضعیفان جامعه  داشته باشد و وکیل مدافعشان باشد را مجاب کرد که کوتاه بیایند و کمی ملاطفت به ایشان نشان دهند.  شاید چون قسمتی از سلامتی آنها هم دست این پزشکان است . چه می دانم.

 و قسمتی از ناآرامی ها کنترل شد. خدا را شکر.

جالب است سال پیش وزیر بهداشت این مملکت، برای جلوگیری از پول زور گرفتن این جماعت بالاترین افزایش نرخ دستمزد و ویزیت  را برای شان قائل شد تا ایشان رضایت بدهند که دیگر پول زیرمیزی نگیرند و مریض های بیچاره را این همه  تیغ اضافی نزنند. بگذریم .

 الان به جای آن، سریالی از تلویزیون پخش می شود بنام شمعدانی، به قول کارگردانش چون شمعدانی در هر خانواده ایرانی هست و این سریال دارد همین همگانی ها را نشان می دهد و موضوعش خیلی خانوادگی و مردمی است و همه جا هست ساخته شده.

 نقش اصلی این سریال را پدری کم عقل ، پسری دخترصفت، دایی با سابقه ترک اعتیاد و طلاق که دارای پسربچه پر رو و همسری  پرافاده و بی مکتب است ،  پدربزرگی دهن لق ، ... برعهده دارند .

 نه این که در جامعه از این خانواده ها نداریم،  نه این که هنر طنز، دیدن همین نکته هاست، نه این که منظورش ماییم و... این که  اگر بناست چند شوخی ساده سریال در حاشیه  با نقشهایی که از اول نشان می دهد پزشکان قلابی اند  این قدر به تیریج قبای فرهنگی بالانشینان جامعه و رسانه ای ها و وزیر و وکیل و ...  بربخورد ، در سریال شمعدانی،  خانواده که تمام نقش ها اصلی و حقیقی و در متن و بطن جامعه اند چه وامصیبتایی باید داشته باشد.  و چرا کسی تحصن و اعتراض و راهپیمایی نمی کند و وزیر و کیل و مجلس نشین صدای اعتراض شان در نمی آید!!!

با کمی تاسف، واقعیتی را نشان می دهد ،  خانواده و روابط  و عناصرش هیچ مدافعی ندارد. تازه توقع داریم شکم به شکم خانواده بزاید و مملکت را پر از جمعیت جوان و پویا کند ، پیشرفت کند و خطر پیری جمعیت نداشته باشیم، توقع داریم با این اخلاقها که نشان می دهیم به جامعه الگوی درستی از خانواده و نقشها ومحتوایش داده و برداشت کنیم!!!!

جالب است پارسال ماه مبارک سریالی پخش شد با این که محتوای طنز داشت ، پر پیام و سازنده بود ولی چون سریال، اصلش را امریکایی ها ساخته بودند مورد انتقاد همه آن نهادهای متولی قرار گرفت، نه این که این سریال پیام های خوبی هم دارد بخاطر این که شبیه سریال آنها  ساخته شده است .... ولی این شمعدانی خیالش راحت، که حتی بدون پیام و بدون در نظر داشتن رسالت دانشگاهی تلویزیون،  پربیننده ترین ساعت پخش یکی از محبوب ترین شبکه های تلویزیون را به خود اختصاص داده است و کک کسی هم نمی گزد ... تا  کنون این سریال ، هیچ معترضی نداشته با این که او نه به نهاد خانواده ، بلکه شخصیت های محترم خانواده  را به سخره گرفته، آداب و احترام خانواده را قهوه ای کرده است.

 خانواده،  همان نهاد اصلی جامعه می باشد که بستر رشد افراد جامعه در آن قرار دارد و هر چه آداب معاشرت و سلامت خانواده بیشتر باشد به همان نسبت جامعه سالمتری خواهیم داشت.

به نظر کمی تند من ، شمعدانی  خانواده،  فرهنگ و اخلاق عمومی را به تمسخر کاریکاتورانه کشیده و خدا را شکر هیچ معترضی ندارد چون در وضعیت موجود جامعه ، خانواده و مردم نه قدرت دارند نه ثروت و نه متولی.

به نظر من هر دوی این ها باید باشد ولی با قواعد درستش. این که هر صنف و گروهی که قدرت و ثروت دارد بتواند لاپوشانی ضعفهایش کند و حلقوم انتقاد را بفشارد و از طرفی نهادهای محترم و بی بضاعتی که  سرمایه ای ندارد ولی جایگاه رفیعی در تفکر و جامعه  دارد بخاطر وضعیت موجودش مورد تخریب و تضعیف قرار گیرد نشان دیگری دارد. جای بسیار تاسف...

+++

یکی از وظایف مهم حکومتها در هر جامعه ای،  مهندسی و تقسیم ثروت و قدرت و شهرت در جامعه است.  مهندسی شکل جامعه با حکومت هاست.

+++

تا صدای رهبری در نیاید نه کسی دور دور خودروهای لوکس را می بیند نه سرنشینانش را و نه در قبال آن احساس مسئولیت می کند.  ماشینهایی که بعضا قیمتشان چند برابر  قیمت  کل زندگی  و دیه افراد خانواده های فقیر این جامعه است. در گزارشی که دریکی از این خبرگزاری ها آمده بود ، یکی از این دور دوری های باسابقه می گفت از سال 75، 76 که خدا به ما پراید را ارزانی کرد ما به این سرگرمی در خیابانهای گران تهران مشغولیم، یعنی چیز تازه ای نیست ، نزدیک به بیست سال است که هستند و همین اداها را در خیابانها و جلوی چشم ناظران دارا و ندار دارند ولی کسی نمی بیند و فکری برایش نمی کند  تا این که رهبری بگوید و تمام نهادها  و سازمانهای متولی می فهمند که چیز بدی است زود بیایید جلوی این دور دور ها را بگیریم تا جامعه درست شود.

چقدر خوش‌بختیم...

+++

 در همان گزارش یکی از این جوانان دور دوری گفته بود که من دوستی در ترکیه دارم وقتی برای آن از  تفریح خودمان – دور دور – گفتم  تعجب کرد که این چه تفریحی است!!!  اعتراض داشت که ما در این جا تنوع تفریح  نداریم و دلمان به این تفریحات معدود خوش است ... راست گفته . اگر ثروت بیش از حد در اختیار معدودی قرار می دهی باید فکری هم به حال خرج و گذرانش بکنی و این قسمتی از وظیفه حکومت هاست.

+++

ثروت ، نعمت است که بعضیها دارند و نمی دانم ،شاید فقر هم نعمت است که خیلی ها دارندش و حتما خدادادی است و انسانها در قبال نعمتهایی که خدا در اختیارشان گذاشته بایدهم شاکر باشند هم پاسخگو  . .. ولی بین این دو نعمت در جامعه چقدر باید فاصله باشد دگر خدادادی نیست. دست خودمان است یعنی دست متولیان جامعه است. این که چند طبقه اجتماعی داشته باشیم ،چه فواصلی بین طبقات باشد و... را نمی شود گردن خدا انداخت.

+++

فکر می کنی که این دور دوری ها فرزندان چه کسانی اند ؟ به نظرر شما و با کمی بدبینی شبیه من، بعضی از این عزیزان و جنس خواسته هایشان  به غبغب پدران معترض سریال  در حاشیه  نمی‌خورد؟؟؟؟

+++

در یکی از این تصادفات دلخراش دور دوری ، دخترخانمی به همراه جوانی که هنوز دقیقا معلوم نشده چه ارتباطی با هم داشته اند و ساعت 3 صبح در خیابانهای تهران با سرعتی بیش از 170 کیلومتر در ساعت، کجا می رفتند، مرحوم شدند . راننده ، دختر خانم بوده و ماشین متعلق به همان آقا پسری که کنار دختر خانم نشسته بوده می باشد. پس از معلوم شدن  هویت دخترخانم و اسم و رسمش ، خیلی ها به صفحه اینستاگرامش حمله کرده وپیغام های ناجور و بی تربیتی و فحش و ناسزا  گذاشته اند.

نگفته اند که این بنده خدا دستش از دنیا کوتاه شده،  برایش فاتحه  نمی خوانیم حداقل خانواده اش را نرنجانیم. جملات کمی شبیه زبان عامیانه صاحبان نعمت فقر است که فکر می کنند ثروتمندان عامل شمول ایشان به نعمت فقر بوده واز دنیای ارتباطات مجازی  استفاده کرده و دستشان را به ایشان رسانده اند که کمی بی فرهنگی کنند.

+++

به نظر شما مخاطب پیغام های صفحه اینستاگرام مرحومه  چه کسی می باشد.

 من ؟ شما؟ مرحومه ؟ خانواده مر حومه ؟ رونالدو؟... تمام موارد؟

+++

چقدر ناراحت کننده است وقتی که می فهمی آقازاده مرحوم در آن تصادف و با آن ماشین میلیا ردی، نوه یکی از حاکمان  شرع انقلاب است .  

+++

کمی تحلیل وقایع کردم  .نه با ثروت و نه با ثروتمند هیچ مشکلی ندارم به شخصه هم تمام تلاشم را می کنم که فقیر نباشم .

این که در راس هرم جامعه اغنیا هستند که شامل صاحبان غنای مال و فکر و تجارت و دانش اند  که مشخص است  . ولی این که از راس  هرم تا صفحه تحتانی جامعه چگونه باشند چه ارتباطاتی بین شان برقرار باشد که منجر به انزجار و فاصله و شکاف و درگیری نشود و با چه تدبیری جامعه را از فقر نجات داده و کم کم هرم جامعه تغییر شکل به ذوزنقه  یا هرشکل متناسب تر دیگری بدهد را هم میشود فکرید ...

  

 

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۳
علی اکبر قلیچ خانی

نظرات  (۴)

۰۴ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۳۵ غریبه ناآشنا
سلام مجدد....
من قصد بی ادبی ندارما....
ولی این شور و حالو امثال من از امثال شما بزرگترای هیات یاد میگیرند و بهشون منتقل میشه...
پاسخ:
سلام
شور و محبت به اهل بیت درونی است تقلیدی نیست. هیات نمیاییم که فیلم بازی کنیم. هرکسی پای محبت خودش می نشینه. اگر من شور و حال ندارم مقصرش شما نیستی مقصرش خودمم که طی هفته مراقبت از خودم نکردم... هیاتی که شما را به خودت برنگردونه و رفتن در اون تازه شما را به الهه های جدیدی برسونه که از خودت دورتر شی را من پیشنهاد نمی کنم...
۰۳ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۳۸ غریبه ناآشنا
هیات مگ فقط منبره؟
درسته ک منبری خیلی خوبی داریم(با اینکه تا امثال همسن های من میشینن تو هیات همش تیکه میشنویمو ب مربیا گیر میدن که چرا بچه نشسته اینجا)...
ولی اصلا شور و حال تو هیات نیست...
قبول کنید...
یه کم ب واقعیتها توجه کنید...
اینجوری هیات نسل بعدیشو از دست میده آخه...
پاسخ:
این که گفتی شور و حال قدیم نیست درسته ولی یادمون باشه  شور و حالو باید من و شما ها داشته باشیم. این ایراد به همه برمیگرده . مستمع، مداح ، میوندار ....
۰۳ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۲۸ غریبه ناآشنا
سلام...
واقعا جالبه....
دگ جواب نمیدید ک هیچ اینم از برگزاری اعیاد شعبانیه تو هیات...
یعنی خودتونو زدید ب بیخیالیا....
حدی داره بخدا...
پاسخ:

سلام برادر،

کسی بی خیال نیست. تا برگزاری مراسم رو شما چی بدونید. برنامه در سه شب عید برگزار شد . هم منبر خوبی داشت هم مداحی های خوبی. اصل هم بر برگزاری درست برنامه است . تمام تلاش دوستان هم بر اجرای صحیح هیات است. اگر منظورتان تعداد مستمعین است که نمی دونم استاندارد و ایده آل ذهن شما چه تعدادیه ؟ البت که تعداد شرکت کننده مهم هست ولی اصل نیست. اصل برگزاری برنامه منطبق با شرعیات و اقبال حضراته .

سلام
چندسالی هست درگیر حاشیه ها هستم .طوری در حاشیه غرقمان کرده اند که بعضی اوقات یادم میرود به شمعدانی خانه ام سر بزنم .شمعدانی با گلهای قرمز ...
پاسخ:
می دانی که حکم چراغی که به خانه رواست به مسجد چیست؟؟؟
التماس دعا 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی