...

سلام ، آمدم تا باشم

سلام ، آمدم تا باشم

طبقه بندی موضوعی


به قول طب سنتی ها ماه حزیران وقت حجامت است. دیروز رفته بودم برای حجامت .  شب هم منزل پدری دعوت بودیم. از در که رفتم تو و مادرم فهمید که صبح حجامت کردم سریع یک لیوان شربت شیره درست کرد، بعدش شربت زعفران برایم آورد . گفت هندوانه برایت خوب نیست رفت چند تا خرما آورد کمی حلوا از یخچال برداشت گفت بخور برات خوبه . رفت سراغ کمدش و چند تا پسته پوست گرفت داد به خوردم،  گفت خون دادی ضعف می‌کنی ... انگار تیر خوردم و خون ازم رفته ، موقع شام گفت اگه می دونستم حجامت رفتی فسنجون میذاشتم. خانمم گفت نگاه کن مادری رو.

همین دیروز 175 تا شهید غواص آوردند که فکر کنم مادر خیلی هاشان زنده اند. از ما که دو تا لیوان خون رفته بود مادرم مثل مرغ بسمل این سمت و آن سمت خانه، خودش را میزد تا چیزی پیدا کند  که بچه ام خون داده ، ضعف نکند . کسانی پیش مادرها آمده اند آن هم پس از سالها که هم غم دوری شان را مادرها دارند و هم باید خیلی کارها بکنند، آخر بچه هاشان جان داده اند . جوانان بلندهمت غیور .  هرچند جامعه را قهرمان زنده می سازد ولی پشتوانه فرهنگی قهرمانان، قهرمانان گذشته اند،  بزرگانی اند که برای اعتلای جامعه به بزرگی یک تاریخ پر کشیده اند. یادشان تا ابد گرامی.

+++

چند وقت پیش در انتخابات شورایاری محل شرکت کردم در همین مهرآباد و رای هم نیاوردم . منظورم از شرکت در آن انتخابات پیگیری مطالبات مردم محل بود بنا داشتم جوری با دوستان سازماندهی شده حرکت کنیم که خیری به مردم برسد. به عنوان شورا یاری از همه مراجع ذیربط پیگیری خواسته مردمی را بکنیم که صبح تا شب در گیر نان خانواده اند و اینقدر مشکلات پول کثیف را دارند که نمی توانند چشم بگشایند و به حقوق اجتماعی و مدنی و فرهنگی شان بیاندیشند . کسی هم نیست که وجدان بیداری باشد ببیند که محله ای که در این 20 ساله اخیر، با کوچه هایی که نهایت 50 پلاک داشت حالا هر پلاکش شده 4 یا هشت خانوار.  خانوار ساکن در مهرآباد به همین حساب سرانگشتی خیلی ساده حداقل 5 برابر شده اند . در حالی که آمار رشد جمعیت ایران دارد به صفر نزدیک می شود با  درایت مسئولان و بزرگان و عقلای محل ، جمعیت مهرآباد چند برابر شده است .

جای خوشحالی اش اینجاست که  همه رفته اند شهرداری عوارض داده اند مالیات داده اند و آنها پول همه چیز از قبیل آموزش و پرورش و پارکینگ و فضای سبز و ... را ازشان گرفته اند تا جواز خانه آنها را به مجتمع ساختمانی چند واحده تبدیل کنند.  پول را گرفته اند ولی ارائه خدمات خیر. چه خدماتی؟  کدام خیابان مهرآباد، در این چند ساله مطابق افزایش جمعیت پهن تر شده است ؟ مهرآباد از آن اولش هم یک پارک شمشیری را داشت الان نیز هم. بعد از ظهرها که وارد پارک می شوی اصلا حس گردش در فضای سبز را نداری چون آنقدر جمعیت در آن دارد لول می خورد که چشمت به دار و درخت و سبزه ای نمی افتد ،  صندلی پارک ها که پر می شود مردم دل خجسته میایند روی چند متر سبزه می نشینند که از فضای سبز و تفریحگاه محل لذتی ببرند . مدارس مهرآباد  همانهایی اند که مرحوم نظام مافی ساخته و وقفش کرده یکی دوتایی هم که ساخته اند در زمین تفریحی مثل زمین فوتبال چهاردیواری  بنا شده، یک مسجد در محل اضافه نشده، یک فرهنگسرا با توجه به کنسرو این همه جمعیت در محل بنا نکرده اند، یک سینمایی، یک میدان میوه تره باری.... فقط پولش را از مردم گرفته اند ولی چون کسی مطالبه ای نداشته و بزرگان محل دور بزرگی کردن در کارهای خودشان جمع اند و نهایت کاری که کرده اند صدقه ای جمع کرده و نانی به دست ندارها برسانند ، دسته بزرگی در عاشورا راه بیاندازند و ناهار و شامش بدهند و زیرآب هم را بزنند و برای ضایع کردن آن یکی شان، لابی و سیاست ورزی نمایند و در کاسه هم بگذارند و به اسم امام زمان راه مردم را ببندند پا روی حق الناس بگذارند و بجایش شیرینی و شربت پخش کنند و دعا کنند که امام زمان زودتر بیاید و حق مظلومان را بستاند و  ... عقلشان به خواسته ها و کارهای مانده زمین اهل محل شان نرسیده است. کار بزرگ فکر بزرگ می خواهد و آنها هم فکری و حرکتی نکرده‌اند.

 اگر من در یکی از همین هیات امنا ها بودم  بعد از اینکه کلی نامه می نوشتم و امضا جمع می کردم در خصوص انرژی هسته ای و شیفت های کاری فردو و مردم مظلوم اینجا و آنجای جهان و در خصوص هولوکاست و بانک جهانی اعلامیه صادر می کردم، می رفتم سراغ مطالبه چنین خواسته های بر حق زمین مانده مردم محله ام . یک نامه نگاری که امضای مردم محل را دارد، تائید هیات امنا و شورایاری  را داشته باشد و پیگیری  پشت پیگیری، تجمعی، اعتراضی ، آخر پولش را که از خودمان گرفته اید ، مگر چشم ندارید که محل، دیگر جای سوزن انداختن ندارد ، کدام عاقل بینایی در کوچه چهارمتری جواز 5 طبقه و بیشتر می دهد که داده اید و صدایی از مردم در نیامد . مگر نمی بینید که مردم دارند از سر و کول هم بالا می روند، مگر نمی دانید این همه جمعیت، مدرسه می خواهند، تفریح می خواهند ، حقوق اجتماعی و انسانی دارند ، ،مگر نمی‌شود مگر مهرآباد کم شهید داده ، مگر در این کوچه پس کوچه ها خانواده های شهید زندگی نمی کنند . ......

و بزرگان محترم مهرآباد بعد از انجام تمام فرائض یاد شده گمان کنید اینجا هم مردم مظلومی هستند که پولش را داده اند ولی حق شان را نداده اند.  و چه ربطی دارد به بزرگان و عقلای محله و مسجدی که این همه بار زمین مانده می بینند این همه فساد و آلودگی از انباشت این همه آدم را به نظاره نشسته اند بعد مثلا  رگ غیرت هسته ای شان متورم می شود؟ خنده دار نیست؟

کاش اینطور نباشد که دست بزرگان محله در کاسبی همین حقوق مردم بوده باشد که واویلتا. و همین عزیزان خودشان قطعه ای از پازل به هم پیچیده بی فکری و دلالی همین امور.  اگر نفهمیم مردم را و خواسته ها و نیازهایشان را ، دیری نخواهید پایید که مساجدمان می‌شوند خانه سالمندان دینی و تفریح گاهایمان شبیه سرگردنه های قدیم.

شبییه دوستی خاله خرسه رفتار کرده  کسی که دوستدار نظام است و برای خواسته های مردم تلاش نمی کند . باز می گویم  حکومتها را مردمش نگه می دارند و برای حفظ نظام، اوجب واجبات رسیدگی به خواسته ها و نیازهای بر حق مردم است. مردم ، منظور کل آدم های محله است خوب وبد و مسجدی و غیر مسجدی و فقیر و غنی اش.  اگر در این محل توانستی از حقوق مردم ات دفاع کنی ، برای مطالبه آن تلاش کنی به این جا و آنجا سرک بکشی، نامه بنگاری، پیگیری کنی و فریاد بکشی آن زمان است که نظام درست می شود و خون آن شهیدان که گفته شد پامال نمی شود. کل خواسته رهبری این است که دوستدارانش طوری کار کنند و بیاندیشند که مردم ،کارآمدی حکومت دینی را ببینند . خیلی از آقایان، بی خیال محله هایی شبیه مهرآبادند چون مردمش نه پولی دارند که جذاب باشد و نه عنوان و سمت و جایگاه اجتماعی که برای به دست آوردن دلشان به این محله ها هم نگاهی بیاندازند. اگر وزیری، وکیلی، صاحب عنوانی در این محله بود طور دیگری رفتار می شد حالا که نیست نباید نشست و دست به دست گذاشت و زیرآب همدیگر را زد که، باید دنبالش دوید فریاد کشید تا مردم ببینند که دوستداران نظام که درهمسایگی شان هستند چطور برای حقوق آنها دارند تلاش می کنند و تاثیر و  کارآمدی دوستداران نظام را در کیفیت زندگی شان ببینند .

این کارها که در این مقال ازآنها یاد کردم نه پولی می خواهد نه خیابان غُرق کردنی، نه میکروفون و دستگاه چندین میلیونی ، نه سفره بزرگ و نه مصالح و تیرآهن و بتن و از این چیزها. فقط چند تا آدم دلسوز و پاشنه کفش کشیده و از جان گذشته و عاقل و فهیمی  شبیه همان غواص ها که بفهمند نیاز امروز مردم چیست، کجا دارند به حقوق مردمش تجاوز می‌کنند و چگونه باید دفاع کرد از مردم و چگونه حقوق شان را زنده کرد اگر لازم شد جانش را هم بدهد اگر جان نمی دهد حداقل مردمش را به چند خواسته دنیوی نفروشد.  خودش را بیاندازد در امواج سرد و متلاطم اداره جات و سازمانها تا بتواند با چنین ایثاری، لبخند رضایت بر قلب مادر پیر دلسوخته شهیدی بنشاند تا دلش خوش باشد که پسرش رفت ولی پسرهای دیگری هستند که به درستی و درایت می توانند از اسلام و مردم دفاع کنند....

+++

پیشاپیش ماه مبارک رمضان مبارک . من هم مثل شما دعوتم به این مهمانی بزرگ . کاش نشست و برخاستم باعث آبروی میزبانش نباشد.

+++

همین اولین روز دعای وداع ماه مبارک را دوره کنیم که چشم بر هم بگذاریم  خیلی زود می‌گذرد.

 

  

 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۷
علی اکبر قلیچ خانی

نظرات  (۴)

۰۳ تیر ۹۴ ، ۰۲:۰۵ حمید صحراپور
با سلام و عرض ادب؛
دین کالا؛ فروشگاه اینترنتی کتاب های مذهبی، دفاع مقدس و محصولات فرهنگی؛ به همت جمعی از جوانان مسجد صاحب الزمان(عج) مهرآباد جنوبی نزدیک به دو سال است که فعالیت خود را شروع کرده است.
این سامانه با هدف دسترسی آسان علاقمندان به کتاب های مذهبی، دفاع مقدس و محصولات فرهنگی به بانک اطلاعاتی جامع با قیمت مناسب و ارسال سریع در صدد است تا با کمک شما به اعتلای فرهنگ کتاب خوانی کمک کند.
جستجوی موضوعی و مشخص کتاب علاوه بر دسته بندی های مختلف ( براساس عنوان کتاب، نام نویسنده، ناشر و ...) جهت سهولت دسترسی مخاطب از دیگر قابلیت های این سامانه می باشد.  از جمله ویژگی های سایت مرجع تامین کتاب های مذهبی و دفاع مقدس عبارتند از:    
** دریافت نماد اعتماد وزارت صنایع و ثبت در سایت ساماندهی و پیوندها
** خرید اینترنتی کتاب از هر ناشر و ارسال به سراسر کشور در کمترین زمان     
** امکان سفارش دهی تلفنی     
** ارسال کتاب از طریق پیک (ویژه شهر تهران)     
** تامین کتب جهت کتاب فروشیها، مدارس، دانشگاهها، مدارس، حوزات علمیه و ...     
**  تنوع در پرداخت (کارتهای اعتباری بانک های عضو شبکه شتاب، واریز به حساب کارت به کارت و یا پرداخت فیش نقدی در شعبه)     
**  پاسخگویی و پشتیبانی برخط   
**  آخرین اخبار و اطلاعات کتب منتشر شده 
این سامانه با همکاری بیش از 200 ناشر در 200 دسته بندی مختلف کتب و محصولات فرهنگی و با قریب 10.000 عنوان کتاب، آماده ارائه خدمات به هموطنان سراسر کشور می باشد.

افتخار داریم شما را در سایت خود و درقسمت"لینک دوستان" با بازدید بالا پیوند کرده ایم و از شما تقاضا داریم ما را با نام "فروشگاه کتاب دین کالا" پیوند کرده و در رسیدن به هدف اصلی که همان اعتلای فرهنگ کتاب خوانی باشد همیار ما باشید.

همچنین کد تخفیف: 3002  کدی است که بعنوان هدیه ای ناقابل برای شما در نظر گرفته شده است و خدمت شما تقدیم می گردد.
بسیار سپاس داریم.

در کشور ما از دین و ارمان ها استفاده ابزاری میشه اخیرا از جنازه ی شهدا هم استفاده ابزاری گردند در این چند ماه اخیر از خدا و پیغمبر ورهبر گرفته تا شهدا و مردم همه را فدای بازی سیاسی هسته ای کردند ان وقت حسن روحانی را تمسخر میکنند که میگوید حتی اب هم به مذاکرات ربط دارد در حالی که خودشان شهدا را هم به این مساله ارتباط داند و همه جا نوشتند شهدا پیام اورده اند که مذاکره ی هسته ای نکنید نمیدانم چرا شهدا پیام نیاوردند که مردم زیر بار فقر دارند میمیرند و چرا پیام نیاوردند که جوانان مملت از بیکاری به اعتیاد و فحشا کشیده شده اند چرا پیام نیاوردن که بیماران به خاطر تحریم دارویی یا باید بمیرند یا باید باز هم بمیرند تا پول دارو فراهم کنند چرا پیام نیاورند که اقای کوتوله تو که نمیتوانی مردم راتامین کنی چرا میگویی انقدر تحریم کنید تا تحریم دانتان پر شود چرا شهدا فقط پیام اور افراد و عده ای خاص اند
متاسفم برای رسانه ی ملی و کسانی که این قدر مردم را فاقد شعور تصور میکنند حرف زیاد است برای گفتن غبار عزیز ولی همه چیز را نمی توان گفت مردم خودشان بهتر میدانند خوشحالم که همیشه نصبت به موضوعات روز حساسی و این طور زیبا و موشکافانه مینویسی 
پاسخ:
ممنون که از بخش نظرات برای بیان دیدگاههای خودتون استفاده کردید!!! ولی ربط نظر شما با مطلب من، تاکید بر انجام درست وظایف توسط افراد در هر پست و جایگاهی است و این که برای نگاهداشت مردم باید خرجشان کرد نه جیب شان را زد...
۲۸ خرداد ۹۴ ، ۰۱:۵۱ یوسف تهرانی

سلام

حلول ماه مبارک رمضان ، بهار قرآن ، ماه عبادتهای عاشقانه

نیایشهای عارفانه و بندگی خالصانه را به شما تبریک عرض میکنم ...

التماس دعا

پاسخ:
سلام برادر، ممنون که سرزدی. التماس دعا.
۲۷ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۳۸ امیرحسین حاجی زاده
سلام اکبرآقا
میخواستم بابت متن امروز وبلاگتون تشکر کنم. اول از جانب شخص حقیقی خودم و دوم بابت شخص حقوقی عضو هیئت امنای مسجد بودنم. کل متن منو متوجه زوایای پنهانی از مسئولیتهای اجتماعی ام کرد. ان شاءالله در اولین فرصت در هیئت امنا مطرح میشه (البته به دلیل عدم ایجاد حساسیت احتمالا اسم تون رو نمی برم!!).
البته این مدل اولویت بندی تون در مسائل اجتماعی و سیاسی برام جا نیفتاده (هم در این متن و هم در جوابیه تون برای نامه کذایی ام) که امیدوارم خداوند منو به حقیقت رهنمون بشه. ان شاءالله در وقت مقتضی (تا شنبه امتحان دارم) ازتون وقت می گیرم و مزاحمتون میشم.
یاعلی
پاسخ:
سلام، طاعات قبول
این مباحث دو طرفه است یک سمتش توده مردم اند که بایستی به حقوق خودشان آگاه باشند و یک قسمت هم دست اندرکاران که بدانند مردم آگاهند. بهترین راه ، همان راه اندازی نشریه است. که هم به آگاهی رسانی به مردم هم کنترل و هدایت دست اندرکاران و هم در ایجاد اتحاد موضوعی بسیار نافع و مجرب است. گفتم و گفتی ها خیلی خوب است ولی آنچنان راه گشا و درمان و راه حل مشخص نیست. لطفا در خصوص راه اندازی نشریه همت گمارید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی