...

سلام ، آمدم تا باشم

سلام ، آمدم تا باشم

طبقه بندی موضوعی

سلام ، ببخشید که دیر شد

چهارشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۱ ق.ظ

با سلام و ادب و احترام

ماه مبارک بود گفتیم تا رسیدن شبهای روشن قدر از ذنبیات خود بکاهیم و وقتی در لیالی مبارکه دست به الغوث می گشاییم  شاهد صدقش فراموشی و غبارگرفتگی پیاله مان باشد دستی به قلم نبردیم تا این که هول شب قدر ما گذشت  و فردای بیست و سوم ماه مبارکش رسید و باز سراغ ذنب همیشگی آمدم ....

( در حد مزاح بود)

+++

همین طوریش که هر هفته دستمال بدست بودیم غبار روبی از غبار کار سختی بود حالا که  چند ماهی خبری نبود ببین چه جرمی بسته .

  کسی که دکه ای باز کرده و خرت و پرت هایش را آویزان کرده و  گفته آمدم که باشم وظیفه اش این نیست که به قاعده دلش هر وقت خواست کار کند و کرکره  بگشاید . از دوستانی که در این چند وقت سر زدند و نو نبودیم و جنس تازه ای خبر نبود عذرخواهم.

+++

راستش را بخواهید قبل ماه  شعبان توفیق زیارت ارض مقدس  نجف و کربلا و کاظمین  حاصل شد بنا داشتم سفرنامه ای ولو به اجمال بنویسم چند سطر و صفحه ای سیاهه شد ولی  حوصله و تشتتم نشد که بشود آنچه اینجا عرضه گردد ببینیم  کی توانستن مان صرف می شود.

 یادش بخیر در نجف نشسته بودم  که نوشتم:

"چشم در چشم خورشید ، با دو دیده باز به رویت نشستن و پلک نزدن، کنار تمام حرارت ایستادن و لذت بردن ، در اغوش خدا بودن و کنار کنار خدا لمیدن، کمی التماس کردن،  گریه کردن،  خندیدن، ناز کردن...  یک همچین جایی است ؛ ایوان طلای امیرالمومنین . جای شما خالی.

  از باب الساعه که وارد حرم شوی بدون مقدمه رفتی به وسط متن نجف.  روبروی ایوان طلا نگاهت به هیبت بارگاه گیج گیج میزند که چشمت به گوشه صحن می افتد.... اینجا ، این تصویر ، درک این حقیقت ، اوج التجا و سلوک بزرگان طریقت و حقیقت است ، بقدر کشکولت، درک فقر و فاقه و نیازت ، همه چیز هست و پخش صحن امیر مومنان است ، بسم الله..."

یادش بخیر چه مبارک لحظاتی بود

+++

 بعدش هم بایکسری دوستان خوب مسجدی ام چند وقتی است در تلاش برای ارائه  نظریه و تئوری جامعه اسلامی هستیم  به قدر تجربه و سوادمان  داریم گاماس گاماس قدم برمیداریم و در حد نشریه ای که محله و منطقه ای را پوشش دهد با رصد  بازخورد خوب و بدش  کم کم حرفهایمان را می زنیم . برای  شاهد صدقم مقاله  های نوشته شده به قلم شکسته ام را در اینجا خواهم آورد . دیشب شماره دومش هم پخش شد.

شعار ما در این نشریه و تیتر  فعالیت نظری مان ، عنوان" مسجد نهاد جامعه اسلامی است" می باشد . که به تفصیل به آن پرداخته و  تکمیلش می نماییم . مجموعه مقالات ارائه شده هر یک پازلی از طرح کلی "مسجد نهاد جامعه اسلامی است" که تا حد ممکن با زبان ساده و هر بار به گوشه ای از آن اشاره  می‌شود.  

منظور نظر و سقف و کف قابل پوشش  " مسجد نهاد جامعه اسلامی" ،  تهیه متن قابل اجرا،  از جمع های چند نفره  از مسلمین در هر نقطه ای از جهان و با هر مقدار توان اجرایی است که قابلیت  سازمان دهی جمعی و تربیتی مسلمین را برای  برقراری روابط درست اسلامی و انسانی داشته باشد ، تا بررسی دقیق دغدغه هایی که بایستی حاکمان اسلامی  در سازمان دهی  جامعه اسلامی تحت حکومتشان  داشته باشند و راههای نیل به جامعه ایده آل اسلامی را هموار و آماه سازند و مردمی که می دانند برای داشتن جامعه اسلامی به چه چیزهایی نیاز دارند و نیازهایشان را از کجا و چگونه رفع و مطالبه نمایند،  که همه اینها در بستر تربیتی مسجد  قابل وقوع و استحصال است.  

پرداختن به نیازها ، پیش نیازها و همچنین استفاده از ظرفیت بالای مسجد در  تربیت اصولی و اخلاقی  فردی و اجتماعی مسلمانان .

این نظریه در پی ارائه برنامه ای کاربردی است که با فعال نمودن آن  در هر گوشه جهان ، مسلمین دارای  روابط درست و مستقل از ایسم های دور و برشان  با یکدیگر در حسن رفتاری  بوده  و به تقویت ایمانی فردی و اجتماعی خود مشغول باشند و راهکاری برای استفاده از  ظرفیت بالای تربیتی مسجد می‌باشد.

همچنین بررسی و بازنگری  و ایجاد سازه جامعه اسلامی بر پایه  اصلاح و آزاد سازی ظرفیتها و نقش مهم و حساس مسجد در جوامع و حکومتهای اسلامی  است .

نهادی که دارای جایگاه رسانه ایمانی و سالم در دسترس همگانی است که علاوه بر این بایستی به عنوان نهادی نقش آفرینی نماید  که وظیفه تربیت اجتماعی مسلمانان را از بلوغ  تا  کهنسالی  برعهده دارد . ظرفیتی که برای ساختن جامعه مستحکم و مستقل اسلامی  دارای عناصر و مشخصه های خاص خودش، بایستی از آن نهایت استفاده و بهره برداری را نمود و جامعه را برای نیل به آن مهندسی نمود ....

خلاصه ای بود برای آشنایی .

+++

در صورت تمایل هر یک از غبار خوانان محترم می توانند با ارائه نقطه نظراتشان و چه بهتر حضور گرم و اندیشمندانه‌شان ما را  در ارائه و پاسخ به  یکی از مهمترین  نیازهای  امروزی جامعه  متشنج مسلمانان در هر گوشه جهان - که نبود آن کاملا محسوس است – و آن داشتن ایده مهندسی جامعه اسلامی است که با تکیه بر مبانی  حسن خلق و آداب  نبوی و برهان  و حقیقت روشن قرآنی می باشد یاری نمایند .

+++

چند روز بعد ، مقاله شماره اول بارگذاری خواهد شد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۰۹
علی اکبر قلیچ خانی

نظرات  (۳)

سلام
اگه دقت کرده باشین گفتم آموزشی نه تربیتی. یه محیط آموزشی امن که تو محله ی ما حداقل برای دانش نیست. که اگه بود خیلی از این محل نمیرفتن.
هر چند که اونها هم مدینه ی فاضله‌نیست اما بازم نسبت به محیط آموزشی  موجود در محل امنتر.
منظور استفاده از اهرم مساجد یا به قولی برش مساجد برای ایجاد یک فضای آموزشی متناسب با سطح فرهنگی خانواده هامون.
پاسخ:
سلام ، تربیت هم آموزش دادنی است ، مهرآباد یک منطقه میانه است که جذابیت های اسکان خودش رو برای مردم قدیمی محله که امکان مهاجرت از این محله رو دارند از دست داده . امکان اصلاح و یا  نحوه تعامل که چه کسانی مهرآباد را برای اسکان خودشون قرار بدهند وجود دارد که فعلا کسی حوصله و درایت پرداختن به این موضوع را ندارد. فکرهاست که ایده مساجد را می سازد.
سلام . خوش قلم باشید.
فقط دست گذاشتن به مسجد کافی نیست بهتره از زور مسجد و هیات و بسیج برای ایجاد یک فضای آموزشی مناسب برای فرزندانمان بهره ببریم. چرا نباید یه فضای آموزشی امنی برای بچه هامون وجود داشته باشه. بیاید از قدرت این چند نهاد  استفاده کنید . یه مرکز آموزشی اساسی برای بچه ها و آیندگانمون به جا بزارید.

پاسخ:
سلام،  مطلبی که فرمودید خیلی سئوال برانگیز است من جمله سوالات:  برای تربیت ما والدین چه نهادی باید متولی باشد؟ آیا انتقال مسئولیت تربیتی والدین به نهادهای دیگر شانه خالی کردن از مسئولیت ذاتی شان نیست؟ مسجد باید مسجد باشد یا چیزدیگر  ... 
که یکی از وظایف ما  در این ایده پردازی پاسخ به همین سئوالات و نحوه ارتباط سایر نهادهای اجتماعی و آموزشی با نهاد مسجد است
سلام خسته نباشید ،به نظرمن فعالیت پایگاههای بسیج مسجد تو این چند سال اخیر خیلی پیشرفت کرده اگه روند ارتقا پیدا کردنش زودتر انجام بشه میتونه نوجوان های بیشتری رو به سمت  انس بامسجد و اسلامی شدنشون برسونه.
پاسخ:
سلام ، ممنون که آمدید . بسیج به عنوان یکی از محصولات نهاد مسجد در زمان خودش بررسی خواهد شد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی