...

سلام ، آمدم تا باشم

سلام ، آمدم تا باشم

طبقه بندی موضوعی

فرهنگ 10

يكشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۹ ب.ظ


تبریک خالصانه این حقیر را به یمن درک ماه مهمانی خدا پذیرا باشید. امیدوارم تمام امیدواریهایتان به  ماه مبارک مورد قبول صاحب این ماه عزیز قرارگیرد. التماس دعا.

+++

از اول تاریخ تا کنون موضوع قهرمان و تاثیر آن در جامعه - با وجود روش های نوین فرهنگ سازی-  جایگاه خود را در اثر گذاری فرهنگی حفظ کرده است . کمی بیشتر به این موضوع می پردازیم.

  قهرمانان مدل های مختلفی دارند با حوزه تاثیر گذاری متفاوت. میزان اثر گذاری قهرمان به شخصیت او بر می گردد.

برخی از قهرمانان باعث ارتقای فرهنگی جامعه می شوند و در تغییر شیوه و ذائقه فرهنگی، فکری و اعتقادی  مردم تاثیر می گذارند. عالی ترین  نوع قهرمانانند.  برخی از قهرمانان نیز باعث تنزل فرهنگی می‌شوند، تنزل فکری فرهنگی، اعتقادی.

 قرآن مشحون از معرفی قهرمانانی است که در زندگی مردم جامعه خود تاثیر گذار بوده اند.

قرآن هم دارای توصیف قهرمانان مثبت است و هم منفی . جنس روایت قهرمانان در قرآن از نوع عالی ترین نوع قهرمانان است. زندگی پیامبران: ابراهیم، موسی، آدم ،شعیب،...  زندگی زنان قهرمان: حضرت حوا، مریم، آسیه، هاجر، مادر موسی و... همچنین  زندگی قهرمانان منفی مانند قارون، فرعون، نمرود و... 

یکی از موضوعات بسیار مهمی که مغفول مانده بررسی شخصیت قهرمانان قرآنی و نحوه ورود و اثرگذاری آن ها بر افراد، نحوه نیروسازی قهرمانان، حوزه اجتماعی و جغرافیایی حرکت قهرمان و همچنین کیفیت زندگی فردی شان می باشد. مواردی که قرآن به هریک اشاره داشته است.

فرهنگ دو پایه اساسی دارد. یک) قانون . دو) قهرمان.  قرآن کریم جامع ترین کتاب فرهنگی و فرهنگ ساز است  که هر دو پایه فرهنگ سازی را  داراست. فرهنگی ترین، فرهنگ سازترین کتابی که تاکنون دیده ام قرآن است.  این موضوع ادعا نیست کافی است منشاییت قانون گذاری قرآن و تمام مواردی را که می شود با آن برای جامعه ای استخراج قانون کرد را داراست و همچنین با ذکر مثالهای بسیار از قهرمانان تاریخ ساز و توحید ساز، راههای مختلف رسیدن به جامعه ایده آل بشری را شرح و بسط داده است. فردی و اجتماعی.  به شرط آن که از این منظر مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

ماه مبارک شامل روزهای مبارکی است که هر کداممان به نحوی میل و اشتیاق خواندن قرآن داریم چه خوب می شود طوری قرآن را بخوانیم که علاوه بربهره بردن در قالب ثواب و اثرپذیری از قرائت و صوت آن ، خود را مشمول اثر پذیری بیشتری از قرآن نماییم. 

==

راههای تولد قهرمان در هر جامعه در دو قالب کنترل شده و کنترل نشده است . جامعه با فرهنگ ، جامعه ای است که در بستر قانونی ظرفیت تولد، رشد، بالندگی و بازنشستگی در خور شان قهرمان دیده شده باشد.

در حوزه شناسایی و توسعه فرهنگی یک جامعه ، قهرمانان می توانند با بروز استعداد و ظرفیت اجتماعی خود، ارتقاء و ظهور فرهنگی یک جامعه را در منطقه و حتی در سطح جهانی -  که در حالت طبیعی  نیاز به زمانی طولانی دارد-  را در بازه بسیار کوتاه و حتی یک روزه انجام دهند.

قهرمان با ذائقه مردم کار دارد و بر روی آن اثر می گذارد. با قهرمان امکان تغییر ذائقه جامعه وجود دارد.  از عالی ترین نوع ذائقه که فکری و فرهنگی و اعتقادی است تا همین ذائقه خوراکی و نوشیدنی.

قهرمان سازی برای فرهنگ های مهاجم  بسیار حائز اهمیت است. روشی که  با ارائه  کمترین  منطق و دلیل، می توانی انجام کاری یا فعلیتی را برای مردم، دوست داشتنی و قابل توجیه و اجرا کنی . مردم چون قهرمان را دوست دارند و خود را وابسته عاطفی یا ملی یا فکری و اعتقادی به آن می بینند تمایل درونی شان این است که خود را به نوعی شبیه قهرمانشان  کنند.

 این میل خواستن، بیشتر در نوجوانان و جوانان جامعه بروز می‌کند. طیف سنی که بیشتر از هر گروه سنی دیگری میل به بی قانونی و هنجارشکنی دارند. کنترل و هدایت  جامعه سنی جوان برای هر حکومتی بسیار حائز اهمیت است. تمایل جوانان درشباهت به قهرمان و مثل او شدن در تمام موارد هست، از پوشش، خوراک، طرز بیان، خواب، بیداری، رفتار اجتماعی و هرچه که به چشم بیاید و نیاید. رسانه ها قسمتی از برنامه شان تعلق دارد به بررسی و نحوه گذران زندگی قهرمانان. چرا؟ چون مردم می‌خواهند . و این یعنی راه ورود به خانه ها و خواسته های مردم و کنترل و هدایت آن به سمت ایده آل هایی که در فرهنگ گنجانده شده. هدایت نامحسوس مردم با قهرمان ، به هدایت جامعه منجر می شود.

 ذات قهرمان به تحمل سختی ها و شداید عادت دارد جایی که مردم عادی از پس آن بر نمی آیند.  برای قهرمان نمی‌شود ندارد و تا مرز جان کندن پیش می رود مبارزه می کند شکست میخورد تجربه کسب می کند و هر روز قوی تر از قبل به کارش ادامه می دهد.

 تاریخ زندگی قهرمانان افت  دارد ،کم آوردن دارد، ولی سکون  ندارد. جایی که دیگران خسته شده اند او به تلاشش ادامه داده. چرا؟ به خاطر شخصیتش، به خاطر الهامی که از منبعی درونی دارد.

در کشورهای متمدنه بیشتر بار اعمال قوانین و فلسفه زندگی  از طریق قهرمان به متن جامعه خورانده می‌شود و  قابلیت اجرا پیدا می کند. پیش نیاززایش درست قهرمان در بارگذاری قبلی بیان شد. یک قهرمان دوست داشتنی بساز ، یک مملکت را قبضه کن .

نیاز یک ملت به قهرمان مثل نیاز یک فرد به لباس است. هر چقدر لباس شیک و تمیز تر باشد ناگفته در ذهن بیننده تاثیر خود را می گذارد. ساعت ها زمان و کلام وزین  می‌خواهد تا طرف مقابل قبول کند که مثلا تو خیلی با کلاسی، اثری  که نگاه اول به فردی که یک دست کت و شلوار اتو دار  پوشیده را گذاشته و پذیرفته . قهرمان، کار همان کت و شلوار را می کند. همه جوامع قهرمان می خواهند . و هر ملتی را با قهرمانانش می‌شناسند . قهرمان به  مردمش عزت نفس و قدرت بالندگی  و برتری می دهد

 قهرمان قابل کنترل قهرمانی است که ظرفیت رشد آن در قانون کشور دیده شده باشد.  چنین قهرمانی به عنوان بازوی قانون عمل کرده و راه قانون پذیری اجتماع را نامحسوس و بدون کمترین" باید و موظفید" می‌نماید. هیچ راهی نزدیکتر از ارتباط عاطفی با  جامعه وجود ندارد. اداره کاریزماتیک یک مملکت، بالاترین بهره وری را دارد.

هزینه کردن از نفرات قانونی و دارای شانیت و شخصیت محترم  مذهبی و دینی و سیاسی برای کشوری است که مدیران فرهنگی آن ناتوان و یا کم توان در خلق قهرمان قابل کنترل می باشند.

چگونه می شود یک قهرمان ساخت ؟

 الهام درونی ، محل تاثیر گذاری بر روی قهرمانان است آن جا را باید دست گذاشت و حساسش کرد . هر چقدر منبع الهام قوی تر و تذکره اش مقدس تر باشد قهرمان نیزدر مبارزه اش راسخ ترخواهد بود.

منابع چه هستند؟  بر می گردد به همان تعریف فرهنگی که جامعه دارد. هر جامعه ای موظف است با استفاده از قدرتی که در اختیار حاکمان قرار داده طلب قهرمان نماید .

مهمترین قهرمانان هر جامعه موفق باید کسانی باشند که در بستر قانون رشد کرده و به جامعه عرضه می شوند و در کفه  انتخاب و مقبولیت مردم قرار می گیرند . رئیس جمهور، نخست وزیر، وکلای مجلس، شهرداران، تاثیر گذارترین قهرمانان مورد انتخاب مردم هستند که نشان از  میل جامعه برای ایجاد و استفاده از ظرفیت جامعه برای نیل به ارتقای فرهنگی می باشند . قهرمانانی که اثرگذاری آنان، باثبات ترین اثرگذاری هاست .  سایر قهرمانان- ورزشی و فرهنگی و دانشمندان-  محصول برنامه ریزی اینان اند.

هر جامعه ای قهرمان بیشتری دارد ناگفته موید موفقیت مدیران کلانی است که به انتخاب مردم بر سر کار آمده اند. انتخاب درست مردم در انرژی زایی عاطفی و احساسی وعلمی اجتماع  و ارتقای فرهنگی شان نقش بی بدیل دارد.

  یکی از عوامل انرژی زای اجتماعی پیروزی های قهرمانانشان است. مردم از زندگی روزمره خسته می شوند نیاز به تخلیه انرژی  و جذب انرژی جدید دارند . حتی تمول و ثروت نیز نمی تواند چنین حسی را بیاورد. یکی از کارهای ثروتمندان نزدیکی و برقراری ارتباط با قهرمانان است . قهرمان در طبقات ضعیف  نماد آرزوها و آمال بر زمین مانده آنان است که توسط قهرمان دارد زنده می شود و برای ثروتمندان تفریح و لذت و کسب سود بیشتر از همنشینی و استخدام قهرمانان.

قهرمانان عالی در دامن وحی و ارتباط با خدا دارای چنین تاثیر گذاری هستند. اثر گذاری این قهرمانان فرا زمانی و فرامکانی است . طوری که می شوند مظاهر اعمال و کردار درست و سالم . قهرمانان منفی نیز ظهور شدید  اعمال و اخلاقیات دون اند....  خیلی طولانی شد باقیش برای بارگذاری بعد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۰۸
علی اکبر قلیچ خانی

نظرات  (۳)

سلام
ممنون ار نگاهتون و نظرات مفیدتون.
موفق باشید.
 یا حق
پاسخ:
یا علی طاعات قبول
۱۴ تیر ۹۳ ، ۰۱:۳۴ امیرحسین حاجی زاده
متشکر
پاسخ:
       یا علی
۱۰ تیر ۹۳ ، ۰۷:۳۷ علی اصغر رامندی
سلام.قبول باشه نماز و روزه.
خداقوت.دست شمادرد نکنه حاج اکبر آقا.
پاسخ:
سلام برادر، دم شما گرم. التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی