...

سلام ، آمدم تا باشم

سلام ، آمدم تا باشم

طبقه بندی موضوعی

تجربه

چهارشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۳، ۰۶:۱۲ ب.ظ

نظر شما در خصوص تجربه چیست؟

به چه چیزی تجربه می گویید؟ اتفاقات خوب یا اتفاقات بد؟ کدامیک برای شما تجربه بردار تر است، اتفاقات خوب یا اتفاقات بد؟ چند درصد تجربیاتمان محصول اتفاق است چند در صدش فرآیندی است؟

 تجربه چیست؟ چگونه به تجربه رسیدیم؟ ... می دانستیم این کار اشتباه است و انجامش دادیم تا وجدانش کردیم تجربه را ، یا نه نمی دانستیم  بعدها متوجه شدیم؟

برای این که اشتباه نکنیم آیا مشورت و تفکر و مطالعه داشتیم و باز مبتلایش شدیم یا نه ؟  درسی که از اتفاقات مان گرفتیم و تجربه نام نهادیمش آیا درس درستی است؟

 آیا نتایج همه تجربیات مان،  نتایج خوب و درستی است یا نه در آن خطا و اشتباه هم هست؟ زمانی برای بازنگری تجربیات مان گذاشته ایم ؟

آن زمان که به ما گفته اند در اشتباهیم چه عکس العملی از خود نشان داده ایم؟

تجربه را به چه قیمتی کسب کردیم؟ چه هزینه ای دادیم، چه کسی پرداخت کرد خودم ، خانواده ام، وجدانم، عمرم ... ؟؟؟

تاکی زمان برای تجربه کردن گذاشتیم؟

آیا پیشرفت و یا خدای ناکرده پسرفت مان متوجه جهل مان است یا تجربیات مان؟

چقدر تجربیات مان باعث پیشرفت خودمان و جامعه اطرافمان شده است؟

چه زمانی تجربه به درد میخورد؟...

+++

بیچاره تجربه.  یکی از مظلومترین مفاهیم زندگی انسان ها تجربه است، نتیجه یکدندگی، شهوت، جهل، یک‌رایی مان را می نامیم تجربه، تا دیگران  به ما به  جهل و جاهلانه هایمان، به سقف کوتاه فکرمان، به اشتباهات بزرگ مان و... به دید آدم عاقل بنگرند

تجربه چیزی که غالبا فقط اسمش را روی محصول مان می گذاریم نه روی افکار و اعمال مان، جایی در زندگی مان ندارد . اگر داشت خیلی از مکررات اشتباه را نداشتیم. تجربه چیز خوبی است به شرطی که ازش استفاده کنیم.  هم ،  چیز خیلی بدی است آن زمان که همه می‌گویند در اشتباهی، خودت هم فهمیده ای ولی نمی خواهی به آن تن بدهی. اصرار و لجاجت،

 اگر باختم می گویم تجربه شد. اگر که بردم روی خیلی هایی که می گفتند این کار را نکن کم می‌شود. می فهمند که من چقدر عاقلم...دیالوگ ثابت عقل و جهل خود رای ها. 

سئوالات اول متن،  کمی از درگیریهای درونی من است. تا به کی باید چیزی را که  خیلی راحت تر  می توانم بفهمم اشتباه است، یا راه درست تر، مسیر دیگری است را تجربه نمایم.  آن روز کی  خواهد رسید که قبل از اقدامی، سخنی ، معاشرتی، نگاهی ، بیاندیشم و کمی بالا و پایین اش کنم  که چه چیز بهتر است.  بزرگترین تجربه ای که خیلی وقت ها باز هم برایم ثابت می‌شود. محصول تجربه انسانهای بزرگ ، تدبیر است و برای من گنج خاک خورده ای که بهره برداری نمی شود...

تجربه فرآیند اصلاح سیستم انسان های داناست. کسانی که دوست ندارند جرمشان تکرار شود و به گذر زمان به عنوان یکی از راهنمایان درستی و راستی در مسیر عبور خود از دنیا می نگرند.

بهترین ها کمتر تجربه شان تکرار  می‌شود و  دانسته هایشان از زندگی، آنها را به سمت پیر زمان خود شدن رهنمون می سازد.  چقدر زشت است آدمی که عمر سی چهل ساله ای از او گذشته اشتباهات بیست سالگی اش را باز تکرار نماید .

کاش سال جدید برای من و همه دوستان، آغاز سالی باشد که زمانه و تجربیات تلخ و شیرینش ما را به تدبیر در امور برساند برای هر حرفی، هر قدمی ، هر جنبشی ، به عاقبتش، به چگونه بهتر شدنش بیاندیشیم و آن چه که دارد برای مان واقع می شود را کمی قبل ترش فهمیده باشیم.   

به انباشته های حکمی زندگی شخصی خود اعتنای بیشتری دهیم ، به کلام بزرگان برگردیم و مسیرمان را با استفاده از تجربیات دیگران با لذت و  تدبیر و تعقل بیشتری طی کنیم. به قول بزرگی تجربه همان چیزی است که باعث می شود شخص اشتباه جدیدی را به جای اشتباه قبلی مرتکب نشود.

+++

  سال 94 حتما سال خوبی است برای همه ما. برای کسانی که محبت حضرت لیله قدر را درسینه دارند چه سالی بهتر از آن که با ذکر نام مقدس ایشان روزهای اول سال آغاز گردد. باشد که در پناه و توجه حضرتش جزء محبین واقعی باشیم


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۷
علی اکبر قلیچ خانی

نظرات  (۲)

سلام سال نو مبارک
عالی بود
با این قسمتش بیش از حد موافقم
تجربه فرآیند اصلاح سیستم انسان های داناست. کسانی که دوست ندارند جرمشان تکرار شود و به گذر زمان به عنوان یکی از راهنمایان درستی و راستی در مسیر عبور خود از دنیا می نگرند.....

پاسخ:

سلام و عرض تبریک سال نو،

موفقیت شما دعای ماست برادر...

۰۴ فروردين ۹۴ ، ۱۷:۵۷ محمدشریعت بهادری
عیدامسال پراز بوی گل یاس شده
عزیزارجمندآقای علی اکبرقلیچ خانی
باسلام
فرارسیدن سال نو و بهار فاطمی بر جنابعالی وخانواده محترم مبارک باد.
با آرزوی سلامتی وموفقیت برای حضرتعالی.
ارادتمند:(محمدشریعت بهادری)
www.setaregan.joshghan.ir
www.joshghan.ir
پاسخ:
با سلام و تبریک سال نو به جنابعالی و همه دوستان و همشهری ها. امیدوارم سال پر برکتی برای همه مون باشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی