...

سلام ، آمدم تا باشم

سلام ، آمدم تا باشم

طبقه بندی موضوعی

نقشه راه نسیم مهر

يكشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۰۸:۳۰ ق.ظ

پنج شنبه ای که گذشت 95/6/11  بیاد سالروز فوت ابوالفضل اخوان  برنامه ای با عنوان همایش بررسی اصول مربیگری اسلامی در مسجد و مدرسه با حضور مربیان مسجدی و معلمان مدرسه ای برگزار شد .درست است که رفیق مان مرحوم شده ولی رفاقتمان زنده است . رفیق ها تا وقتی یک کدامشان زنده است زنده می مانند . ابوالفضل  مثل ابراهیم مثل کاظم مثل همه دوستان خوب و ارزشی ام تا وقتی که زنده هستم زنده خواهند ماند .... ابوالفضل خیلی زحمت کشید و در خدمت بی منت اش هم استمرار داشت . حقش نیست که فراموشش کنیم رفاقت به وفاداری اش هست که ارزش دارد.

 او راه خوبی انتخاب کرده بود راهی که خیلی روشن و گرانقدر است . ما هم  بهمان راه مدیون و مرهونیم .

 

 شیخ طاهر باقری که سالهاست هم شاگرد حوزه هستند و هم معلم مدرسه ، جناب آقای فغان زاده که از موثرترین معلمان و مدیران اصولی و اسلامی منطقه 9 در سی ساله اخیر بوده اند و حاج آقای نظری مدیر اصولی دبیرستان امام صادق  علیه السلام - که اولین نسل معلمان پس از انقلاب بودند که وارد آموزش و پرورش شده و جان و مال و عمرشان را در این راه صرف کرده اند و نسل های متمادی شاگردان مکتب مدیریتی ایشان جزو خدمتگزاران به اسلام و انقلاب بودند - سخنرانان این همایش بودند . 

با حضور همین عزیزان و چند تن از معلمان و مربیان با سابقه مسجد و مدرسه دبیرخانه ای به همین منظور تشکیل شده که وظیفه اصلی اش استخراج شاخص های مربیگری و معلمی اسلامی است . نهال تازه جوانه زده ای است که خیلی زود محصول پرثمرش خدمت تان عرضه خواهد شد . 

مقاله ذیل  ترسیم مسیری است که نسیم مهر بایستی آن را طی نماید همه فکر و ذکرمان این مسیر است . همایشهایی از جنس همایشی که در بالا هم عرض شد جزوی از این راه است که باید بررسی شود . 

همکار میخواهیم به شدت. چه فکری، چه مالی چه دعایی . از هر جنس کار از تایپ و ویرایش تا نقطه نظرات فکری و ایده های انتقادی و پیشنهادی و از هر جنس کمک شما حتما گره گشای ما خواهد بود . 

محتاج دعای خیرشماییم.



&&&&


نقشه راه نسیم مهر


 کمی طولانی شد . ولی لازم است همه در قبال حرکتی که آغاز گردیده روشن و توجیه باشیم.

داریم به چهل سالگی انقلاب عزیزمان و حکومت دینی شیعی در تاریخ اسلام نزدیک می شویم. عبور از مراحل گذار و گذر و قدم گذاشتن در فضای ثبات و استقلال در تعاریف علوم انسانی و اجتماعی نیاز امروز ماست .

وظیفه نسل سوم و چهارم انقلاب است که  فرهنگ ناب اسلامی  را از حالت تدافعی و هجوم سایر فرهنگها ، به فرهنگ مهاجم و مقبول انسانیت و فطرتهای پاک و هادی سایر فرهنگها و جوامع تبدیل سازد.

+++

وقتی خرده فرهنگی وجود داشته باشد که در آن سلامت و امنیت و حسن خلق فردی و اجتماعی در روابط بین افراد آن برقرار است ،این جامعه کوچک ، ناخودآگاه و کاملا خزنده و آرام  جایگاه خود را در تربیت اجتماعی کلان جامعه باز خواهد کرد و مورد اقبال فردی و جمعی  خرده جوامع موجود در  بطن جامعه بعنوان الگوی برتر قرار خواهد گرفت.

نمی توان به خرده فرهنگ ها و جوامع کوچک موجود در جامعه کلان امروزی  بدون هیچ دلیل و مبنایی و به صورت دستوری و فرمایشی قبولاند که مسجد و جامعه مسجدی،  ظرفیت نهاد شدن برای جامعه را داراست . بایستی تلاش کرد تا چنین جامعه ای را برای مساجد بسازیم یا  بعبارت دیگر  نیازها و پیش نیازها برای رسیدن به جامعه ای که "مسجد نهاد جامعه اسلامی است " را تعریف و مورد سوال و خواسته خود قرار دهیم   

برای  رسیدن به افق مذکور باید جامعه مسجدی را "بازتعریف" نماییم، این که  چه هستیم و چه باید باشیم.

تا درون خودمان را اصلاح نکنیم  از اثرگذاری خبری نیست و تا به چنین جایگاه و چنین مشخصاتی دست نیابیم نمی توانیم قدم بعدی برای رسیدن به  نقطه  اثرگذاری واژه "نهاد "  را بر جامعه  اسلامی برداریم.

 پس از سالها مصرف مدام از تعاریف تاریخ گذشته  و عدم توجه و بروز رسانی  منابع - که کم کم به دست فراموشی هم سپرده شده -  و با توجه به اتفاقات و نیازهای امروزی،  لازم است در قدم اول،   جامعه اسلامی مسجد را با  معیارهای دینی مان باز تعریف و ایده آل ها ، ظرفیت ها، کاستی و اقدامات اصلاحی را شناسایی و با دید باز به سراغ داشته های ذی قیمت مان برویم  و فضای جامعه مسجدمان را در سیر به اصل تعریف خود رهنمون سازیم .

بعد از تعریف جامعه مسجدی  و نهادینه سازی تعریف مسجد و جامعه مسجدی است که  میتوان در پی نحوه اثرگذاری آن در جامعه کلان بود و میتوان ادعا کرد که میشود آحاد مردم را  به سمت جامعه ای با فرهنگ و قوانین اسلامی دعوت نمود.

 کاملا واضح است که اگر هر چه سریعتر و عالمانه تر به آنچه که باید باشیم بازنگردیم  هیچ تضمینی بر غلبه رسانه ها و تعاریف غیر اسلامی بر فرهنگ و جامعه ما نیست.

با همین مقدمه  ابتدا به  سراغ عناصر اصلی و اهداف مسجد  می رویم  و برای خودمان که اهل مسجدیم  نقشه مشخص با شرح وظایف دقیق و درست - چه از بعد فردی و چه اجتماعی آن  - تهیه و ارائه خواهیم نمود   . این کار  اولین قدم و شروع حرکت برای  رسیدن به  جامعه مسجد به  عنوان جامعه ایده آل می باشد .

  عناصر اصلی مان چیست  ؟

1-  امام جماعت 2-   مامومین 3-  مکان مسجد،  ارکان اصلی هر مسجدی می باشند  .

چگونه ایم و باید به چه افقی برسیم مطالبه درست و برحق همه اهل مسجد است

 این که چه جایگاه و تعریف و و ظایف فردی و اجتماعی و اعتقادی و فرهنگی  امام جماعت  و مامومین مسجد دارند  و نیاز امروز چیست باید مورد دقت  و پژوهش فراوان از  متن شریف قرآن و روایات ماثوره قرار گیرد   و همچنین  روابط متقابل امام و ماموم در مسجد چگونه باید باشد و چه مطالباتی از یکدیگر داشته باشند هم نکته بسیار مهمی در رسیدن به جامعه ایده آل مسجدی می باشد  و در آخر مکان مسجد به عنوان ظرف  و اقتضائات مکانی اش چه شاخصه و حد و مرزهایی داشته  و چه قابلیتهایی برای اهل خویش دارد  را بایستی استخراج و بروز و اجرایی نماییم  و همچنین  نخ تسبیح اتصال این سه عنصر اصلی چیست و چگونه باید باشد،  همه مواردی است که نیاز است مفصلا به آن پرداخته شود .

نقشه راه درون جامعه ای مسجد خلاصه می شود در :

 1- شناخت  تعریف مسجد  و وضعیت یا جامعه موجود مساجدمان.

 2- دانایی نسبت به وضعیت جامعه  ایده آل مسجد

  3- "شناخت راههای  رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب  

بعد از تعریف درون جامعه ای مسجد است که به سراغ جایگاه چنین الگویی در جامعه بیرون از مسجد رفته  و نحوه تعاملات و  تاثیرگزاری و اثرپذیری مسجد را در جامعه محلی و کلان جامعه اسلامی بررسی خواهیم نمود.پس از اتمام این این فاز از مطالعات و بررسی ها و کنکاشهاست که فاز بعدی کارمان آغاز خواهد شد و آن ، الگو شدن  جامعه و فرهنگ مسجدی برای سایر خرده فرهنگهاست .

برای رسیدن به چنین افق بلندی   بایستی به هریک از موارد ذیل به دقت و حوصله پرداخته  و برای آن ، نقشه راه و مقصد  مشخص کنیم که آن نیز شامل زیر شاخه های مطالعاتی و تحقیقاتی ذیل است:

1-    مشخص شدن نحوه فرهنگ سازی در مساجد و تعریف عناصر فرهنگی آن،

2-     سیاست  کاری مشخص و چگونگی تاثیر گذاری تربیتی و فرهنگی جامعه مسجد بر روی افراد

3-     تربیت و معرفی  استعدادهای  دینی و علمی  سالم  و مومن به جامعه 

4-     بررسی محصولات قابل ارائه مسجد و فرهنگ دینی  به جامعه و تعاملات آن 

شایان توضیح است که منظور از جامعه ایده آل یا تعریف جامعه هدفی که ایده آل ماست یعنی جامعه ای  که دوستدار قوانین اسلامی و جریان شریعت و طریقت و حقیقت، در تمام ارکان زندگی فردی و اجتماعی مسلمین  می‌باشد و در سلامت و هوشیاری کامل دینی ، اخلاقی و روانی فرد و جامعه قرار داشته و  در عین حال نیاز ارتباط با دنیای جدید را حس می کند و این فضا را فرصت مغتنمی برای بیان اندیشه های ناب توحیدی و مبانی مترقی  عدالت محور بر اساس تعریف قرآن و عصمت از انسان همان برترین مخلوق خلقت که راه رسیدن به سعادتمندی اش حرکت در صراط مستقیم است را میداند. 
تعریفی که مقصود نهایی نگرش اجتماعی ما می باشد.

+++

قدمهای مان مشخص است و راه مان بسیار طولانی ولی افق بسیار روشنی دارد .  

 به دعای خیر شما عزیزان و همفکری و تعامل سازنده  تان نیازمندیم .

به امید رسیدن به افقهای روشن جامعه اسلامی



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۴
علی اکبر قلیچ خانی

نظرات  (۱)

سلام امیدوارم موفق باشید و حتما کار خداییتان ثمرخوبی خواهد داشت 
پاسخ:
سلام ممنون و امیدوارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی