...

سلام ، آمدم تا باشم

سلام ، آمدم تا باشم

طبقه بندی موضوعی

اولین مقاله نسیم مهر

دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۵۷ ب.ظ

هر دین و مذهبی ، مکان مقدسی دارد که جایگاه ویژه ای در برقراری روابط اجتماعی آن دین عهده داراست  . در میان مسلمانان نیز فارغ از هر نحله و مذهبی ، مسجد به عنوان پایگاه مردمی و دینی کارکردهای  بسیاری بر آن مترتب است .

 پیامبر اسلام به عنوان خاتم پیامبران و معمار جامعه آرمانی مسلمین که توانست با  رفتار ها و تصمیم گیری های عالی اش ، قوم مانوس با کثافت زندگی جاهلانه که دارای  آداب و رسوم بعضا خارج از انسانیت بودند  را  به کیفیت پاک و پیشرفته ای از درک و شهود معنوی و توحیدی رساند . و در کنار اوج سلوک فردی مسلمین،  آنها را با آداب صحیح و مترقی زندگی اجتماعی و حقوق انسانی آشنا ساخت،  که تاکنون نیز هیچ تمدن خارج از اسلامی  نتوانسته رشحاتی از قوانین و نگاه درست فردی و اجتماعی را که پیامبر اسلام برای زندگی بشر تعریف و پایه گذاری نمود را درک و اجرایی نماید .

همین پیامبر عظیم الشان برای نهادینه نمودن جامعه اسلامی   اولین بنایی که برپا نمود مسجد بود . از آن به بعد مسجد تبدیل به بزرگترین و معنوی ترین پایگاه مسلمین گردید از حکومت تا قضاوت تا سرپرستی بینوایان جامعه تا سلوک الی الله تا بسیج مردمی برای جنگها... در همان پایگاه مسجد صورت می پذیرفت. کلاسهای درس، بیان احکام و روایات ، تفسیر قرآن  و تقنین جامعه همه در بستر مسجد شکل گرفت .  یعنی اجماع قوای مقننه و اجرایی  و قضایی  در زمان پیامبر  در ساحت مسجد بوده است. بزرگترین انحرافات جامعه هم از زمانی شروع شد که عده ای برای تصمیم سازی از مساجد فاصله گرفتند که اینجا مدخلیت ورود به بحثش نیست.

  اهتمام پیامبر گرامی اسلام و همچنین حضرات معصومین به حفظ وجهه  اجتماعی مسجد بود که  توانست فراتر از هر نوع روابط طبقاتی و اشرافی و قبیله گرایی ، مردم را بر اساس تقوی گرد هم جمع آورد. در قواعد مدرن امروزی که برای تصمیم سازی های بزرگ پیشنهاد گردیده  اگر به چشم دقت نگاه کنیم اصول همان احکامی است که برای مسجد  وضع شده است.  نگاه کلان مدیریتی ، در نظر گرفتن انصاف،  دوری از نگاه فردی و تلاش برای حفظ  اهداف جمعی یکسان خدا محور، رعایت و دقت در داشتن طهارت ظاهری و باطنی ، همه  احکام مترتب مسجد است که به بیانی به روز تر امروزه به عنوان متدهای مهم مدیریت جامعه و هر سازمان مردم نهادی  آموزش داده می شود البته بدون نام آوردن از صاحب این قوانین و دین اسلامش.

 هر چه از زمان حضرات معصومین فاصله گرفته ایم جایگاه مسجد کارکرد اجتماعی و مدیریتی و وجهه هدایتی خود را بر زندگی عموم مردم از دست داده و مسجد ها مانده اند با یک نماز و چند احکامی که  دارای بیان کهن و  محصور در رساله های عملیه می باشند. این کوتاهی مسلمین که نتوانستند  جایگاه مسجد را به عنوان  مرکز تربیت و اصلاح و اجماع و  رشد  فکری  و دینی فردی و اجتماعی  مسلمانان حفظ و ارتقا بخشند از عوامل مهم عقب ماندگی اجتماعی مسلمانان است .

 هر دینی که جایگاه محوری  پایگاه اجتماعی خود را در جامعه  از دست بدهد محکوم به انحراف و عقب ماندگی متدینین اش می باشد. و این خطر را در جامعه خودمان نیز کاملا حس می کنیم.

هدف اصلی نشریه پیش روی،  تعریف جامعه اسلامی با  محوریت نهاد مسجد می باشد.  بیان و شرح نیازها و الزامات جامعه اسلامی و تعریف اسلامی از جامعه - که مد نظر و مورد مطالبه بزرگان عزیزمان نیز می باشد - قدمهایی است که امید داریم با یاری و استعانت حضرت سبحان و دعای شما،  توان برداشتنش را داشته باشیم .

  این قدمها  و همت در  ایجاد جامعه ای اسلامی که دارای تئوری قابل دفاعی بوده و  مبتنی بر شرعیت مبین اسلام عزیز است   گامهایی است جهت استقلال فکری   جامعه اسلامی بدون نیاز به برنامه ها و روش های القا شده به جوامع  مسلمین از جانب استکبار و نحله های فکری مر بوطه اش. تعریف بر اساس مبانی  و با نگاه کاملا کاربردی که امکان بروز شدنش نیز وجود داشته باشد.

+++

نیت   تفکرات و ایده های مجموعه حاضر در نشریه، آماده سازی  و تربیت  متفکرین اسلامی در حوزه علوم انسانی است  که با تلاش و همکاری یکدیگر بتوانیم اولا در شکوفایی و آزادسازی توان های بالقوه مساجد محله مان کوشش ایمانی کرده و جایگاه رفیع مسجد را معرفی نماییم و با بیان واقعیت های تلخ موجود چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعی و همچنین آینده شیرین ایده های  مبتنی بر تفکر اسلامی  در ترویج خوبیها و زدودن زشتی ها وپلیدی ها از جامعه خود کوشا باشیم .

و در نگاهی کلان تر، تئوری  علمی با سبقه تجربه عملی و ماکت آن به بزرگان و ان شاء الله جهان اسلام  برای تعریف و تئوریزه جامعه اسلامی  ارائه گردد.

 اینها آغاز حملات جنگ نرم  معتقدین به دین شریف اسلام و  دلسوزان خط مشی  امام و رهبری است  به پایه های تفکری که هدف غایی آن مسخ مسلمین از مشی پیامبر مکرم اسلام و جامعه آرمانی اسلامی است ، قدمهایمان را  از همین محله و مسجد شروع می نماییم ، ان شاء الله.

مقالات و متن های موجود نشریه همه نوشته های فرزندان مسجد می باشد داستانها ، دغدغه ها ، پرسشها  که شاید برخی گزنده و یا خام باشد ولی در حاق نوشتار، هدف اصلاح رفتارها و کردارهاست

ممنون میشویم اگر اشتباهات مان را گوشزد کنید ، ایرادهایمان را بگیرید ، پیشنهادات را بگوش مان برسانید  نظرات خودتان را در قبال مسجد و محله بیان نمایید حتما منعکس خواهیم نمود قول می دهیم شنوای خوبی باشیم. دست عزیزانی که دوست دارند در نشریه فعالیت داشته باشند به گرمی میفشاریم ، همه دعوتید.  

 این نشریه و دوستان زحمتکش آن ، بی هیچ چشمداشتی نیت خدمت دارند و  بسان نهال نوپایی می‌مانند که نیاز به حمایت  و دعای خیر شما دارند .

و آخر دعوانا الحمدلله رب العالمین.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۱۴
علی اکبر قلیچ خانی

نظرات  (۱)

سلام خسته نباشید ،دغدغه ای که تو این مقاله مطرح میشه میتونه کمک زیادی به شناخت صحیح دینمون داشته باشه موفق باشید
پاسخ:
سلام، ممنون که سر زدید. امیدوارم. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی