...

سلام ، آمدم تا باشم

سلام ، آمدم تا باشم

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

پادگان فرهنگی  و فرهنگ پادگانی، موضوعی که در نوشتار قبل کمی به آن پرداختیم.  مشکلاتی که جامعه از بی پرسشی به آن مبتلا می شود و شعار و ادعا را به نوع روابط انسانی جامعه حاکم و به نام فرهنگ دینی و ارزشی به خورد جامعه داده و چه بلاها که مریدان قلدرمآب بر سر تفکر و ارزش اندیشیدن می آورند  صحبت شد. با دست بسته و استخوان در دهان توضیح دادم که حتی الامکان با حاشیه سازی کم تری در اذهان روبرو باشم و بتوانم مغز مطلب را بیان کنم.

راههای فرهنگ سازی، ابزار فرهنگی، مهندسی فرهنگی، شرایط تهاجم فرهنگی ، نوع تهاجم ، و فرهنگ تدافعی بحث هایی بسیار کاربردی که باید  کمی به آن پرداخته شود. تعاریف ناقص و نادرست دیگری هم که در ذهن ها هست را می‌گذارم بینابین اصل تعریف و توضیحم. باشد که مورد اقبال و رضایت دوست قرار گیرد.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۸:۵۳
علی اکبر قلیچ خانی


خواهرانه
چی بگم؟ تعریف بعضی حرف ها که خیلی ناراحتت کرده برای کسی که خیلی دوستش داری  خیلی سخت است. نه می‌خواهی ناراحتش کنی، نه می توانی نگویی، اینجا حرف نزنی کجا بگی؟ ...چی بگم؟  نیستی ، نبودی ، ندیدی ، کجایی؟

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۹:۱۳
علی اکبر قلیچ خانی

 تبریک ولادت حضرت مرد ، مولی الموالی که دهان پر از معصیت بنده ، لیاقت نام‌بردن ایشان را نداشته چه رسد به توصیف ، که اهلش باید از او بگویند و هر چه هم که اهلش  گفته اند در آخر به لا ادری و لایوصف ختم نموده اند . مبارک باد به خلقت، به شراشر سلولهای خلق شده، به هر چه ، در همه جا و هر جا، به تمام مراتب خلقت، که به بودن اوست که هستند و غیر او نیست ، لا اله الا هو....

بعد از تعریف فرهنگ، که چیست و چگونه باید باشد و نقشه راهی که دستمان آمد، برویم سراغ ایراداتی که داریم .

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۱۸
علی اکبر قلیچ خانی

سخنانی را مقام رهبری در جمع معلمان داشتند که خیلی مهم و فرهنگی  و مرتبط با  وجیزه بنده شد که خیلی مداقه می خواهد. بیان شان با تعمیم عمومی، شاخصه فرهنگی کاران را مشخص نموده ، که الحق بجا و پرمحتواست .ایشان علم آموزی، یاد دادن تفکر و آموختن رفتار و اخلاق را 3 عنصر اصلی معلمی برشمردند.  بخش های مرتبط  را در انتها می آورم. قبل اش سه نکته بگویم

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۴:۴۵
علی اکبر قلیچ خانی


تعاریف ناقصی که از فرهنگ جاری است

+ با دوستان در خصوص تعریف فرهنگ صحبت های بسیاری داشته ام و هم نحوه کارکرد دوستان را چه قدیم و چه جدید رابه دقت نگریسته ام . مثلا بیشترین ذهنیت و مدیریتی که از انجام کار فرهنگی در ذهن‌ها رسوخ کرده مواردی از جنس نظامی گری یا مدیریت پادگانی است، برخی مان در خصوص کار فرهنگی ، ذهن مان به سراغ تبلیغات می رود، برخی، کار بر روی دانش آموزان یا همان رده سنی پایه ، برخی تعریف فرهنگ را با هنر یکی می دانند ، برخی با رواج کتابخوانی و کلاس قرآن  و هیئت و... یعنی به کل دور از تعریف و خاصیت فرهنگ، داریم ادعای کار فرهنگی می کنیم. آیا موارد بالا از فرهنگ نیست؟ بله که هست ولی جزئی از کل است که برای تبدیل به فرهنگ شدن هر یک باید به جای خود و با تعریف خود قرار بگیرد.

نگاههای فرهنگی حاکم اشاره شده در بالا، یعنی تعریف جزئی از کل و اشاعه آن به جای تعریف کل.

منظورت چیست ؟ منظورم را با مثالی شرح می دهم .

۶ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۷:۴۷
علی اکبر قلیچ خانی

امسال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نامگذاری شده. گفتم کمی در مورد فرهنگ و تعریف آن و سئوالاتی که از آن در ذهنم وجود دارد با هم صحبتی داشته باشیم. خدا را شکر همه دوستان، فرهنگی کارند و نیازی به این وجیزه ندارند. برای کسانی می نویسم که مثل من نیستند و ابتدای هر کار اصولی را موضوع شناخت می دانند بعد می روند سراغ اجرا... در بارگذاری اول تعریف فرهنگ را ارائه می کنم البت با در نظر گرفتن فضای خرده فرهنگ ها ، که محمل کار ما هستند.

·        فرهنگ یک جامعه چگونه شکل می گیرد؟ آیا فرهنگ را می شود تغییر داد؟ شاخصه های تاثیر گذار بر فرهنگ چیست؟ چگونه می شود یک فرهنگ را رشد داد؟ اگر فرهنگ فراتر از دولت هاست چرا در زیرشاخه ای از همه دولت ها قرار دارد؟ این سئوالات، از اساسی ترین مشغله های فکری بنده در این چند سالی است که همه داعیه دارکار فرهنگی اند . شاید سئوال ذهن شما هم باشد.   

·        تعریف فرهنگ

۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۶:۱۰
علی اکبر قلیچ خانی