نقشه راه نسیم مهر
پنج شنبه ای که گذشت 95/6/11 بیاد سالروز فوت ابوالفضل اخوان برنامه ای با عنوان همایش بررسی اصول مربیگری اسلامی در مسجد و مدرسه با حضور مربیان مسجدی و معلمان مدرسه ای برگزار شد .درست است که رفیق مان مرحوم شده ولی رفاقتمان زنده است . رفیق ها تا وقتی یک کدامشان زنده است زنده می مانند . ابوالفضل مثل ابراهیم مثل کاظم مثل همه دوستان خوب و ارزشی ام تا وقتی که زنده هستم زنده خواهند ماند .... ابوالفضل خیلی زحمت کشید و در خدمت بی منت اش هم استمرار داشت . حقش نیست که فراموشش کنیم رفاقت به وفاداری اش هست که ارزش دارد.
او راه خوبی انتخاب کرده بود راهی که خیلی روشن و گرانقدر است . ما هم بهمان راه مدیون و مرهونیم .
شیخ طاهر باقری که سالهاست هم شاگرد حوزه هستند و هم معلم مدرسه ، جناب آقای فغان زاده که از موثرترین معلمان و مدیران اصولی و اسلامی منطقه 9 در سی ساله اخیر بوده اند و حاج آقای نظری مدیر اصولی دبیرستان امام صادق علیه السلام - که اولین نسل معلمان پس از انقلاب بودند که وارد آموزش و پرورش شده و جان و مال و عمرشان را در این راه صرف کرده اند و نسل های متمادی شاگردان مکتب مدیریتی ایشان جزو خدمتگزاران به اسلام و انقلاب بودند - سخنرانان این همایش بودند .
با حضور همین عزیزان و چند تن از معلمان و مربیان با سابقه مسجد و مدرسه دبیرخانه ای به همین منظور تشکیل شده که وظیفه اصلی اش استخراج شاخص های مربیگری و معلمی اسلامی است . نهال تازه جوانه زده ای است که خیلی زود محصول پرثمرش خدمت تان عرضه خواهد شد .
مقاله ذیل ترسیم مسیری است که نسیم مهر بایستی آن را طی نماید همه فکر و ذکرمان این مسیر است . همایشهایی از جنس همایشی که در بالا هم عرض شد جزوی از این راه است که باید بررسی شود .
همکار میخواهیم به شدت. چه فکری، چه مالی چه دعایی . از هر جنس کار از تایپ و ویرایش تا نقطه نظرات فکری و ایده های انتقادی و پیشنهادی و از هر جنس کمک شما حتما گره گشای ما خواهد بود .
محتاج دعای خیرشماییم.
&&&&
نقشه راه نسیم مهر
کمی طولانی شد . ولی لازم است همه در قبال حرکتی که آغاز گردیده روشن و توجیه باشیم.
داریم به چهل سالگی انقلاب عزیزمان و حکومت دینی شیعی در تاریخ اسلام نزدیک می شویم. عبور از مراحل گذار و گذر و قدم گذاشتن در فضای ثبات و استقلال در تعاریف علوم انسانی و اجتماعی نیاز امروز ماست .
وظیفه نسل سوم و چهارم انقلاب است که فرهنگ ناب اسلامی را از حالت تدافعی و هجوم سایر فرهنگها ، به فرهنگ مهاجم و مقبول انسانیت و فطرتهای پاک و هادی سایر فرهنگها و جوامع تبدیل سازد.
+++
وقتی خرده فرهنگی وجود داشته باشد که در آن سلامت و امنیت و حسن خلق فردی و اجتماعی در روابط بین افراد آن برقرار است ،این جامعه کوچک ، ناخودآگاه و کاملا خزنده و آرام جایگاه خود را در تربیت اجتماعی کلان جامعه باز خواهد کرد و مورد اقبال فردی و جمعی خرده جوامع موجود در بطن جامعه بعنوان الگوی برتر قرار خواهد گرفت.
نمی توان به خرده فرهنگ ها و جوامع کوچک موجود در جامعه کلان امروزی بدون هیچ دلیل و مبنایی و به صورت دستوری و فرمایشی قبولاند که مسجد و جامعه مسجدی، ظرفیت نهاد شدن برای جامعه را داراست . بایستی تلاش کرد تا چنین جامعه ای را برای مساجد بسازیم یا بعبارت دیگر نیازها و پیش نیازها برای رسیدن به جامعه ای که "مسجد نهاد جامعه اسلامی است " را تعریف و مورد سوال و خواسته خود قرار دهیم
برای رسیدن به افق مذکور باید جامعه مسجدی را "بازتعریف" نماییم، این که چه هستیم و چه باید باشیم.
تا درون خودمان را اصلاح نکنیم از اثرگذاری خبری نیست و تا به چنین جایگاه و چنین مشخصاتی دست نیابیم نمی توانیم قدم بعدی برای رسیدن به نقطه اثرگذاری واژه "نهاد " را بر جامعه اسلامی برداریم.
پس از سالها مصرف مدام از تعاریف تاریخ گذشته و عدم توجه و بروز رسانی منابع - که کم کم به دست فراموشی هم سپرده شده - و با توجه به اتفاقات و نیازهای امروزی، لازم است در قدم اول، جامعه اسلامی مسجد را با معیارهای دینی مان باز تعریف و ایده آل ها ، ظرفیت ها، کاستی و اقدامات اصلاحی را شناسایی و با دید باز به سراغ داشته های ذی قیمت مان برویم و فضای جامعه مسجدمان را در سیر به اصل تعریف خود رهنمون سازیم .
بعد از تعریف جامعه مسجدی و نهادینه سازی تعریف مسجد و جامعه مسجدی است که میتوان در پی نحوه اثرگذاری آن در جامعه کلان بود و میتوان ادعا کرد که میشود آحاد مردم را به سمت جامعه ای با فرهنگ و قوانین اسلامی دعوت نمود.
کاملا واضح است که اگر هر چه سریعتر و عالمانه تر به آنچه که باید باشیم بازنگردیم هیچ تضمینی بر غلبه رسانه ها و تعاریف غیر اسلامی بر فرهنگ و جامعه ما نیست.
با همین مقدمه ابتدا به سراغ عناصر اصلی و اهداف مسجد می رویم و برای خودمان که اهل مسجدیم نقشه مشخص با شرح وظایف دقیق و درست - چه از بعد فردی و چه اجتماعی آن - تهیه و ارائه خواهیم نمود . این کار اولین قدم و شروع حرکت برای رسیدن به جامعه مسجد به عنوان جامعه ایده آل می باشد .
عناصر اصلی مان چیست ؟
1- امام جماعت 2- مامومین 3- مکان مسجد، ارکان اصلی هر مسجدی می باشند .
چگونه ایم و باید به چه افقی برسیم مطالبه درست و برحق همه اهل مسجد است
این که چه جایگاه و تعریف و و ظایف فردی و اجتماعی و اعتقادی و فرهنگی امام جماعت و مامومین مسجد دارند و نیاز امروز چیست باید مورد دقت و پژوهش فراوان از متن شریف قرآن و روایات ماثوره قرار گیرد و همچنین روابط متقابل امام و ماموم در مسجد چگونه باید باشد و چه مطالباتی از یکدیگر داشته باشند هم نکته بسیار مهمی در رسیدن به جامعه ایده آل مسجدی می باشد و در آخر مکان مسجد به عنوان ظرف و اقتضائات مکانی اش چه شاخصه و حد و مرزهایی داشته و چه قابلیتهایی برای اهل خویش دارد را بایستی استخراج و بروز و اجرایی نماییم و همچنین نخ تسبیح اتصال این سه عنصر اصلی چیست و چگونه باید باشد، همه مواردی است که نیاز است مفصلا به آن پرداخته شود .
نقشه راه درون جامعه ای مسجد خلاصه می شود در :
1- شناخت تعریف مسجد و وضعیت یا جامعه موجود مساجدمان.
2- دانایی نسبت به وضعیت جامعه ایده آل مسجد
3- "شناخت راههای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب
بعد از تعریف درون جامعه ای مسجد است که به سراغ جایگاه چنین الگویی در جامعه بیرون از مسجد رفته و نحوه تعاملات و تاثیرگزاری و اثرپذیری مسجد را در جامعه محلی و کلان جامعه اسلامی بررسی خواهیم نمود.پس از اتمام این این فاز از مطالعات و بررسی ها و کنکاشهاست که فاز بعدی کارمان آغاز خواهد شد و آن ، الگو شدن جامعه و فرهنگ مسجدی برای سایر خرده فرهنگهاست .
برای رسیدن به چنین افق بلندی بایستی به هریک از موارد ذیل به دقت و حوصله پرداخته و برای آن ، نقشه راه و مقصد مشخص کنیم که آن نیز شامل زیر شاخه های مطالعاتی و تحقیقاتی ذیل است:
1- مشخص شدن نحوه فرهنگ سازی در مساجد و تعریف عناصر فرهنگی آن،
2- سیاست کاری مشخص و چگونگی تاثیر گذاری تربیتی و فرهنگی جامعه مسجد بر روی افراد
3- تربیت و معرفی استعدادهای دینی و علمی سالم و مومن به جامعه
4- بررسی محصولات قابل ارائه مسجد و فرهنگ دینی به جامعه و تعاملات آن
شایان توضیح است که منظور از جامعه ایده آل یا تعریف جامعه
هدفی که ایده آل ماست یعنی جامعه ای که دوستدار قوانین اسلامی و جریان شریعت و
طریقت و حقیقت، در تمام ارکان زندگی فردی و اجتماعی مسلمین میباشد و در سلامت و هوشیاری کامل دینی ، اخلاقی
و روانی فرد و جامعه قرار داشته و در عین
حال نیاز ارتباط با دنیای جدید را حس می کند و این فضا را فرصت مغتنمی برای بیان
اندیشه های ناب توحیدی و مبانی مترقی
عدالت محور بر اساس تعریف قرآن و عصمت از انسان همان برترین مخلوق خلقت که
راه رسیدن به سعادتمندی اش حرکت در صراط مستقیم است را میداند.
تعریفی که مقصود نهایی نگرش اجتماعی ما می باشد.
+++
قدمهای مان مشخص است و راه مان بسیار طولانی ولی افق بسیار روشنی دارد .
به دعای خیر شما عزیزان و همفکری و تعامل سازنده تان نیازمندیم .
به امید رسیدن به افقهای روشن جامعه اسلامی